مجله ی خودرو

این وبلاگ شامل اطلاعات مفید روزانه در مورد خودرو است است.

مجله ی خودرو

این وبلاگ شامل اطلاعات مفید روزانه در مورد خودرو است است.

۲۹ مطلب در اسفند ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰


هومن  شاهینی
نویسنده: هومن شاهینی
چهار شنبه, ۲۸ اسفند ۹۸ ساعت ۱۳:۳۰
فروش دوج چلنجر دیمون تیونینگ اسپیدکر باقیمت ۱۷۰ هزار دلار
توییتر
 
تلگرام
ذخیره 
شرکت تیونینگ اسپید‌کر، آخرین نسخه‌ی دوج چلنجر دیمون با بدنه‌ی کربنی را برای فروش گذاشته است. این خودرو از پیشرانه ۸۴۰ اسب‌بخاری استفاده می‌کند.

اسپید‌کر (Speedkore) سال ۲۰۱۸ در نمایشگاه سما، از چهار نسخه‌ی خاص چلنجر دیمون رونمایی کرد. مدلی که اکنون مشاهده می‌کنید، تنها نسخه‌‌ی باقی‌مانده است که حدود ۱۰ کیلومتر کار کرده است.

مقاله‌های مرتبط:
دوج چلنجر Redeye با تیونینگ هنسی ۱۰۰۰ اسب‌بخار قدرت معرفی شد
درحالی‌که ارتقای مشخصات فنی مدل دیمون برای بهبود عملکرد آن بیشتر معمول است، اسپیدکر بیشتر روی کاهش وزن این خودرو‌ی عضلانی متمرکز شده است. برای اینکار، تمام پنل‌های بیرونی خودرو را با قطعات فیبرکربن ساخت خودشان تعویض کرده‌اند. در مجموع، این خودرو ۹۰/۷ کیلوگرم سبک‌تر شده است.

محصولی که در نمایشگاه سما رونمایی شد، قوای محرکه آن تغییر یافته بود به‌طوری‌که سوپر‌شارژر آن با دو توربو‌شارژر تعویض شده بود. درنتیجه‌ی این تغییرات، قادر بود ۱۴۰۰ اسب‌بخار قدرت تولید کند؛ هرچند مدل فروشی با موتور استاندارد عرضه می‌شود و ۸۴۰ اسب‌بخار قدرت دارد.

challenger demon speedkore

فیبرکربنی که بدنه‌ی خودرو را مزین کرده، جلوه بسیار زیبایی به آن داده است. ارائه‌ی تنها چهار نسخه از چلنجر دیمون با طراحی اسپیدکر، بدین معنی است که این محصول بسیار کمیاب بوده و گزینه‌ای مناسب برای کلکسیونر‌ها محسوب می‌شود. این خودرو ۱۶۹,۹۹۵ دلار قیمت‌گذاری شده است که این رقم دوبرابر ارزش نسخه‌ی کارخانه‌ای دوج چلنجر دیمون در زمان عرضه‌ی آن است که حدود ۸۶‌هزار دلار بود. هرچند نمونه‌های دست‌دوم این مدل افسانه‌ای حدود ۱۲۰‌هزار دلار قیمت دارند، بنابراین ۵۰‌هزار دلار بیشتر برای بدنه‌ی تمام کربنی، چندان گزاف نخواهد بود.

منبع:zoomit.ir

  • پروانه بی پروا
  • ۰
  • ۰


ایگور فراگا، قهرمان سال ۲۰۱۸ در رقابت‌های آنلاین Gran Turismo Sport، اولین راننده‌ی مسابقات اتومبیل‌رانی مجازی و بازی‌های ویدیویی است که پشت‌ فرمان خودروی فرمول سه قرار می‌گیرد. 

کازونوری یامائوچی خالق سری بازی‌های ویدیویی گرن توریزمو (Gran Turismo) داستان زندگی جالبی دارد. یامائوچی طراح بازی‌های ویدیویی است که پس تلاش و تمرین در دنیای مجازی گرن توریزمو، به دنیای واقعی مسابقات اتومبیل‌رانی رسید و حالا در سطح راننده‌های حرفه‌ای موتوراسپرت فعالیت می‌کند. هدف یامائوچی از خلق گرن توریزمو، کم کردن فاصله موتوراسپرت مجازی و واقعی بوده و تا امروز، چند گیمر را به سطح بالای مسابقات اتومبیل‌رانی رسانده است.

Igor Fraga with Kazunori Yamauchi

ایگور فراگا درکنار کازونوری یامائوچی

ایگور فراگا، جدیدترین شاگرد یامائوچی و گرن توریزمو شمرده می‌شود که در طول چند سال گذشته به‌سرعت پله‌های ترقی به سطوح بالای موتوراسپرت را طی کرده است. این جوان ۲۱ ساله‌ی برزیلی که در ژاپن متولد شده و به زبان‌های ژاپنی، پرتغالی، انگلیسی و اسپانیایی مسلط است، پس از سال‌ها تلاش در دنیای مجازی، به‌طور رسمی به تیم نوجوانان ردبول اضافه می‌شود.

تیم نوجوانان ردبول مرکز استعدادیابی موتوراسپرت است. هدف از تشکیل این تیم، پیدا کردن راننده‌های با استعداد و نوجوان برای مسابقات فرمول یک است؛ راننده‌‌های تیم نوجوانان ردبول، با چشم‌اندازه قهرمانی جهان در بالاترین سطح از موتوراسپرت استخدام می‌شوند.

Igor Fraga

مقاله‌های مرتبط:
مدل مفهومی لامبورگینی ویژن گرن توریسمو رونمایی شد
با شیوع کرونا، مسابقات فرمول یک با ۳ ماه تأخیر برگزار می‌شود
ایگور فراگا از دوران کودکی و پنج سالگی مسابقات کارتینگ را در ژاپن آغاز کرد. هزینه‌های بالای شرکت در مسابقات باعث شد تا فراگا برای تمرین و بهبود مهارت‌هایش به سری بازی ویدیویی گرن توریزمو نسخه‌ی کنسول PS2 روی آورد. باکمک و تشویق پدر و مادر، فراگا مسابقات در کارتینگ و تمرین در دنیای مجازی را ادامه داد و سرانجام در سال ۲۰۱۵، به مسابقات منطقه‌ای فرمول سه برزیل رسید.

فراگا از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ با تیم Prop Car Racing در مسابقات فرمول سه برزیل و سپس فرمول چهار منطقه‌ی آمریکای شمالی و مرکزی شرکت کرد. در این مسابقات، راننده‌ی برزیلی گرن توریزمو به مقام‌های اول، دوم، سوم و یازدهم رسید.

Igor Fraga with Lewis Hamilton

نایگور فراگا درکنار لوییس همیلتون

سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ برای فراگا بسیار مهم بود. با انتشار دو بازی ویدیویی F1 و Gran Turismo Sport، او آماده‌ شد تا این‌بار در ورزش‌های الکترونیک (e-Sport) به‌صورت مجازی با دیگران رقابت کند. فراگا در F1 عملکرد درخشانی نداشت، اما در اولین فصل از مسابقات FIA GTC و بازی گرن توریزمو اسپرت با حمایت رسمی فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی، به مقام قهرمانی رسید.

سال ۲۰۱۹ علاوه بر قهرمانی تیمی با تویوتا در FIA GTC، فراگا در مسابقات فرمول سه FIA هم شرکت کرد و به مقام سوم دست یافت. در سال جاری، فراگا قهرمان مسابقات اتومبیل‌رانی اختصاصی تویوتا (Toyota Racing Series) شد و مجوز شرکت در فصل ۲۰۲۰ فرمول سه را هم به‌دست آورد. عملکرد فراگا از سال ۲۰۱۸ تا امروز باعث شد تا ردبول این راننده‌ی جوان برزیلی را به‌خدمت بگیرد.

فصل ۲۰۲۰ فرمول سه هم مثل مسابقات فرمول یک، فرمول دو و فرمول E به‌دلیل شیوع ویروس کرونا یا کووید ۱۹ به تعویق افتاده است؛ اما زمانی‌که فراگا پشت فرمان خودروی فرمول سه تیم Charouz Racing System بنشیند، باید با سه راننده‌ی دیگر تیم نوجوانان ردبول و البته دیوید شوماخر، پسر رالف شوماخر برادر کوچک‌تر میکاییل شوماخر بزرگ، رقابت کند.

Sebastian Vettel

سباستین فتل پشت‌فرمان خودروی فرمول یک ردبول (سال ۲۰۰۲)

برای فراگا به‌عنوان راننده‌ جوانی که مهارتش را با بازی‌های ویدیویی ارتقا می‌دهد و مقصد نهایی‌اش قهرمانی فرمول یک خواهد بود، پیوستن به تیم نوجوانان ردبول اتفاق بزرگی است. تمام راننده‌های فعلی فرمول یک تیم ردبول و الفاتئوری (AlphaTauri) شامل دنیل کفیات، پیِر گسلی، الکساندر البون و مکس ورشتاپن از تیم نوجوانان به این سطح رسیده‌اند. پرافتخارترین راننده در برنامه‌ و تیم نوجوانان ردبول، سباستین فتل قهرمان جهان در چهار دوره فرمول یک و راننده‌ی فعلی فراری است. دنیل ریکاردو و کارلوس ساینز هم پیش از این در تیم نوجوانان ردبول حضور داشته‌اند.

فراگا باید در فصل ۲۰۲۰ مسابقات فرمول یک عملکرد بدون نقصی داشته باشد تا مدیران ارشد ردبول، این راننده‌ی ۲۱ ساله را در سال‌های آینده برای تیم فرمول یک درنظر بگیرند. 

منبع:zoomit.ir

  • پروانه بی پروا
  • ۰
  • ۰

 
بوگاتی در حال بررسی چهار گزینه‌ی موجود برای تولید مدلی جدید است که برای افزایش تنوع محصولات و بهبود سودآوری این برند به تولید خواهد رسید. برای اطلاع از گزینه‌های پیش‌رو بوگاتی، در ادامه‌ی مطلب همراه زومیت باشید.

ولفگانگ درهایمر مدیر اجرایی بوگاتی اعلام کرده که این شرکت در حال بررسی و در نظر گرفتن تولید مدل‌های جدید است و برای این منظور، سازنده‌ی ابر خودروهای ویرون و شیرون در حال بررسی چهار گزینه‌ی مختلف است.

بر اساس اطلاعاتی که توسط درهایمر در آخرین مصاحبه‌اش منتشر شده است، وی چندان مایل نبود تا اطلاعاتی از این چهار گزینه‌ی احتمالی بوگاتی را در اختیار رسانه‌های قرار دهد؛ با این حال وی به این موضوع اشاره کرد که یکی از این گزینه‌های موجود می‌تواند خودروی سدانی بر پایه‌ی مدل کانسپت Galibier 16C باشد که در سال ۲۰۰۹ رونمایی شد.

گزینه‌های دیگر شامل یک شاسی‌بلند، یک خودروی سوپر اسپرت ارزان قیمت‌تر و البته خودرویی الکتریکی هستند.

درهایمر گفته است که گزینه‌ی محبوبش از بین گزینه‌های موجود، مدل سدان Galibier است که پروژه‌ی آن توسط مدیر اجرایی قبلی، ولفگانگ شرایبر متوقف شده بود. اما از زمانی که درهایمر سکان هدایت بوگاتی را بر عهده گرفته است به دنبال این بوده تا مدلی جدید را نیز به محصولات این شرکت اضافه کند تا پس از آغاز عرضه‌ی شیرون در کنار این ابرخودرو به فروش برسد.

مطلب مرتبط:

بوگاتی لاویتور

بوگاتی

درهایمر توضیح داده است که تولید این مدل جدید برای بهبود وضعیت اقتصادی این شرکت بسیار مهم است. بوگاتی پیش‌تر به خاطر ضرری که بابت فروش هر دستگاه ویرون می‌کرد زبانزد خاص و عام شده بود؛ گرچه این ضرر دهی چندان مهم نبود چون این خودرو برای نمایش توانایی‌های بالای مهندسی گروه فولکس واگن به تولید می‌رسید و ضرر فروش آن از طریق فروش سایر محصولات این گروه جبران می‌شد. اما با مشکلاتی که پس از ماجرای رسوایی آلایندگی خودروهای دیزلی برای فولکس واگن پیش آمد، به نظر می‌رسد که آن دوران دیگر به پایان رسیده و میزان سود هر برند برای این شرکت بزرگ‌ خودروسازی از اهمیت بالایی برخوردار است.

بنا بر گفته‌ی یک منبع آگاه، بخشی از برنامه‌ریزی فولکس واگن برای بوگاتی، انجام تمهیداتی است تا این برند بتواند در فاز بعدی ماموریت بازگشت سرمایه‌‌ی هزینه شده روی این برند را تضمین کند.

منبع:zoomit.ir

  • پروانه بی پروا
  • ۰
  • ۰



طراحی به‌نام میلن ایوانف رندرهایی از شاسی‌بلند زرهی منتشر کرده است که بی‌شباهت به خودروهای دوران آخرالزمان نیست.

هنگامی‌که به وسایل نقلیه‌ی زره‌پوش برای استفاده‌ی نظامی فکر می‌کنیم، اولین اسم‌هایی که احتمالا به ذهن خطور می‌کنند، Arquus Scarabee ارتش فرانسه یا رضوانی تانک ایکس هستند. این دو خودرو کاملا خاص هستند؛ به‌ویژه تانک رضوانی با سیستم محافظ دربرابر بمب الکترومغناطیسی. مدل غیرنظامی Inkas Sentry از این سری خودروها است که دربرابر نارنجک‌های دستی دوام می‌آورد.

Armortruck SUV / شاسی بلند آرمورتراک

خودروهای زرهی یادشده بسیار جالب هستند؛ اما هیچ‌کدام با خودرو مفهومی شاسی‌بلند زرهی میلن ایوانف مقایسه‌شدنی نیستند. 

Armortruck SUV / شاسی بلند آرمورتراک

میلن ایوانف پیش‌از‌این با رندرهای جذابی مانند لامبورگینی Concepto X و آئودی RS مفهومی شناخته شده است. آخرین کار ایوانف که احتمالا بهترین کار او به‌شمار می‌رود، شاسی‌بلند زرهی است؛ زیرا این رندر جزئیات بسیار پیچیده‌ای دارد. می‌توان حدس زد طراح ساعت‌ها یا روزهای زیادی صرف خلق این خودرو جذاب کرده است.

Armortruck SUV / شاسی بلند آرمورتراک

همان‌طورکه از خودرویی زرهی انتظار می‌رود، این طرح مفهومی با بدنه‌ای از فولاد، تیتانیوم، کِولار و فیبرکربن ساخته می‌شود. شیشه‌های آن از جنس ماده‌ای خاص و بسیار مستحکم است. پیش‌بینی می‌شود حتی چرخ‌ها نیز ضدگلوله باشند.

Armortruck SUV / شاسی بلند آرمورتراک

مقاله‌های مرتبط:
شاسی‌بلند نظامی اینکاس سنتری معرفی شد
شاسی‌بلند رضوانی تانک X، معرفی شد
البته به‌عنوان رندر، ایوانف در تجسم سیستم محرکه نیز محدودیتی ندارد. او این مدل را خودرویی هیبرید می‌داند که حداکثر ۲،۰۰۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. شاسی‌بلند زرهی ایوانف از سیستم حرارتی دید‌در‌شب و سیستم بازیابی اکسیژن و فیلتر نصب‌شده روی سقف بهره می‌برد که این خودرو را برای جنگ بیوشیمیایی یا حتی اکتشافات فضایی آماده می‌کند.

Armortruck SUV / شاسی بلند آرمورتراک

متأسفانه این خودرو فقط طرح گرافیکی است؛ اما شاید روزی به واقعیت تبدیل شود. دور از ذهن نیست که روزی این خودرو نظامی دیوانه‌وار به‌صورت محصول یکی از شرکت‌ها یا حداقل در بازی ویدئویی استفاده شود. 

منبع:zoomit.ir

  • پروانه بی پروا
  • ۰
  • ۰


اولین خودروی برقی شرکت انگلیسی ایپکس، سوپراسپرت AP-0 با قدرت ۶۵۰ اسب‌بخار و نهایت سرعت ۳۰۵ کیلومتربرساعت است که براساس طراحی و فناوری خودروهای فرمول یک تولید خواهد شد.

با گسترش فناوری‌های مرتبط با خودروهای برقی و فراهم شدن زیرساخت‌های لازم، تقریبا هرچند ماه یک استارتاپ و شرکت کوچک به‌دنیای سوپراسپرت‌ها و ابرخودروهای الکتریکی وارد می‌شود. شرکت بریتانیایی ایپکس موتورز (Apex Motors) جدیدترین برند در دنیای خودروهای برقی قدرتمند است که دومین محصولش را در قالب مدل مفهومی با نام AP-0 رونمایی می‌کند.

مدل مفهومی ایپکس AP-0، در کلاس خودروهای سوپراسپرت برقی طبقه‌بندی می‌شود و باید اعتراف کرد که در نگاه اول، بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد. AP-0 از فیبرکربن با فریم ماژولار و میله‌ی مرکزی در بدنه با استحکام بالا ساخته شده و از فناوری‌ خودروهای فرمول یک و مسابقات لمان هم کمک گرفته است.

Apex AP-0

طراحی آیرودینامیک خودروی برقی ایپکس کاملا براساس شکل‌دهی به جریان هوا در اطراف بدنه شکل گرفته است و در مرکز آن، باله‌ی کوسه‌ای روی سقف قرار دارد. ایپکس AP-0 به‌‌قدری نیروی روبه پایین (Downforce) تولید می‌کند که نیازی به اسپویلر یا باله‌ی بزرگ در عقب بدنه ندارد؛ باله‌ی کوسه‌ای روی سقف و بخش انتهایی بدنه علاوه بر طرح آیرودینامیکی، نمایی مشابه لوگوی شرکت را هم با روشن شدن چراغ‌ها در نمای عقب ایجاد کرده است.

مقاله‌ی مرتبط:
ابرخودروی جدید پینین فارینا باتیستا انیورساریو رونمایی شد
مثل تمام خودروهای برقی قدرتمند، ایپکس AP-0 هم باهدف نمایش لذت و هیجان محصولات التریکی تولید می‌شود، بنابراین باید قوای محرکه درخورتوجه داشته باشد. قدرت و گشتاور این سوپراسپرت انگلیسی به‌ترتیب معادل ۶۵۰ اسب‌بخار و ۵۸۰ نیوتن‌متر با باتری ۹۰ کیلووات ساعتی است. به‌لطف وزن ۱۲۰۰ کیلوگرمی، AP-0 در زمان ۲/۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد. نهایت سرعت اولین محصول برقی ایپکس هم ۳۰۵ کیلومتربرساعت اعلام شده است؛ بنابراین عملکرد فنی AP-0 بین ابرخودروهای برقی آینده مثل پینین‌فارینا باتیستا و مدل‌های اسپرت سبک‌وزن بنزینی X-Bow و RP1 قرار می‌گیرد.

Apex AP-0Apex AP-0Apex AP-0Apex AP-0
Apex AP-0

Apex AP-0Apex AP-0Apex AP-0Apex AP-0
شعاع حرکتی ایپکس AP-0 در بهترین حالت ۵۱۵ کیلومتر است و می‌توان با شارژر CSS، تا ۸۰ درصد ظرفیت باتری‌ این سوپراسپرت را شارژ کرد. سیستم تعلیق AP-0 دقیقا مشابه خودروهای فرمول یک است؛ علاوه بر این، حالت نشستن راننده هم مشابه خودروهای مسابقه‌ای است و سیستم تنظیم ارتفاع خودکار بهترین حالت رانندگی جاده‌ای و پیست را فراهم می‌کند.

کابین ایپکس AP-0 یادآور خودروهای آینده است. فرمان مربعی، سه نمایشگر روبه‌روی راننده، سیستم لیدار و واقعیت افزوده و سطح سه فناوری خودران همه نشان‌گر آینده‌نگرانه بودن اولین خودروی شرکت بریتانیایی ایپکس هستند. مدیران ارشد ایپکس تأیید کرده‌اند که پس از عرضه‌ی AP-0 و پیشرفت زیرساخت‌ها، این خودرو می‌تواند از سطح چهار فناوری خودران هم بهره ببرد. البته رسیدن به سطح چهار فناوری خودران سال‌ها طول می‌کشد؛ درحقیقت، پیشرفته‌ترین خودروهای امروز به سطح دو خودران مثل سیستم‌های تسلا اتوپایلوت و سوپرکروز کادیلاک مجهز هستند.

Apex AP-0

شرکت ایپکس با تلاش‌های دو برادر اهل هنگ‌کنگ فعالیتش را آغاز کرده است، اما مهندسی، طراحی و تولید محصولات در بریتانیا انجام خواهد شد. احداث کارخانه‌ی ایپکس با ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰ دستگاه AP-0 به‌زودی در انگلستان آغاز می‌شود.

قیمت پایه ایپکس AP-0 در بریتانیا ۱۵۰ هزار پوند (معادل ۱۸۴٬۵۰۰ هزار دلار آمریکا) و زمان تولید آن، سال ۲۰۲۲ اعلام شده است. باید دید که درصورت تولید شدن ایپکس AP-0، مدل نهایی تا چه اندازه به نمونه‌ی مفهومی معرفی شده، شباهت خواهد داشت. اولین خودروی ایپکس مدل AP-1 با یپشرانه‌ی ۴۰۰ اسب‌بخاری و وزن ۶۲۰ کیلوگرم بود که تا امروز ۱۰ مشتری داشته است. 

منبع:zoomit.ir

  • پروانه بی پروا
  • ۰
  • ۰


گروه خودروسازی PSA و زیرمجموعه‌ی لوکس آن DS، به مناسبت پنجاهمین سالگرد معرفی کوپه‌ی سیتروئن SM از طرح‌هایی رونمایی کردند که برای نظرسنجی در شبکه‌های اجتماعی به رای گذاشته شده است.

سیتروئن SM پنجاه سال پیش معرفی شد و خودروساز لوکس دی‌اس (DS) تلاش می‌کند برای گرامیداشت این مناسبت نشان دهد مدلی مدرن و امروزی از SM چگونه خواهد بود. به‌عنوان بخشی از این تلاش، دی‌اس از ۶ طراح استودیوی DS Design در پاریس درخواست کرد تا تصور کنند که خودروی SM در سال ۲۰۲۰ چه شکلی خواهد داشت. 

سیتروئن SM در تاریخ ۱۰ مارس ۱۹۷۰ رونمایی شد و از سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک، پیشرانه‌ی خورجینی ۶ سیلندر مازراتی با حداقل ۱۷۰ اسب‌بخار قدرت، چراغ‌های جلو متحرک و طراحی آینده‌نگر بهره می‌برد. به مناسبت گرامیداشت تولید این خودرو، دی‌اس به‌عنوان زیرمجموعه‌ی لوکس PSA از برخی طراحان خود درخواست کرد تا نسخه‌ی جدیدی از این کوپه لوکس را طراحی کنند و از عموم مردم دعوت کرد تا به بهترین طرح‌ها رای دهند.

ds / دی اس

دو پیشنهاد اول از رومن ساکوئت و جئوفری روسیلیون است و آن‌ها با وجود متفاوت بودن در یک ایده مشترک هستند. SM روسیلیون سنتی‌تر است؛ زیرا از سپر جلوی زاویه‌دار بهره می‌برد که در حقیقت به مدل اصلی ادای احترام می‌کند. از جمله سایر ویژگی‌های مهم این خودرو می‌توان به کاپوت کشیده، شیشه جلو شیک و شیشه عقب جمع‌وجور اشاره کرد.

ds / دی اس

از سوی دیگر، طرح ساکوئت بسیار آینده‌نگر به‌نظر می‌رسد؛ زیرا دارای سطوح زاویه‌ای و چرخ‌های عقب محصور است البته این طرح تطابق بیشتری نیز با مدل اصل دارد.

دو طرح یادشده در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌‌‌اند و دی‌اس از طرفداران می‌خواهد که به گزینه‌ی مورد علاقه‌ی خود در شبکه‌های اجتماعی توئیتر و فیسبوک رای دهند. چهار پیشنهاد دیگر در روزهای آینده ارائه خواهد شد و انتخاب طرح برنده از ۱۶ مارس آغاز می‌شود. به‌عنوان امتیاز، رای‌دهندگانی که برنده شوند این شانس را دارند که لیتوگرافی از طرح انتخابی را با امضای طراح آن دریافت کنند.

ds / دی اس

مقاله‌های مرتبط:
سدان لوکس و هیبریدی دی اس 9 معرفی شد
شاسی بلند مفهومی دی اس Aero Sport Lounge رونمایی شد
با وجود اینکه DS سابقه‌ای طولانی در خودروسازی ندارد، معتقد است که سیتروئن SM «نمادی از یک خودروساز بزرگ فرانسوی است» و «همچنان جواهری برای صنعت خودرو به شمار می‌رود». در بیانیه‌ی DS آمده است:

خودروی SM مانند DS مدل ۱۹۵۵، تا به امروز به تأثیر گذاشتن بر طراحی‌های آن‌ها ادامه می‌دهد.

در مورد SM اصلی باید بدانید که این مدل نتیجه‌ی مالکیت مازراتی بر سیتروئن بود. بدان معنی که این خودرو، ظاهر طراحی فرانسوی و پیشرانه‌ی V6 ایتالیایی را با هم ترکیب می‌کند. متأسفانه SM عمر کوتاهی داشت؛ زیرا سیتروئن ورشکسته شد و مالکیت آن به دست پژو افتاد. 

منبع: zoomit.ir

  • پروانه بی پروا
  • ۰
  • ۰


مرسدس بنز برای تولید ابرخودروی AMG One مجهز به پیشرانه فرمول، با چالش‌های بسیاری رو‌به‌رو است. در این مطلب به مشکلات استفاده از این پیشرانه‌ها در خودرو‌های جاده‌ای می‌پردازیم.

یکی از رویا‌های خودرو‌سازان بزرگ این بوده که خودرو‌های خود را با موتور فرمول یک عرضه‌ کنند. در این فرایند خودرو‌هایی از جمله فراری F50 و پورشه کاررا GT تولید شدند که موتورشان از تکنولوژی فرمول یک بهره می‌برد؛ اما خودرویی که روی آن پیشرانه‌ی فرمول یک به‌‌صورت دست‌نخورده نصب شود، وجود نداشت. درواقع؛ استفاده از این پیشرانه‌ها در خودرو‌های جاده‌ای دارای چالش‌های فراوانی است.

مقاله‌های مرتبط:
۱۰ خودروی مشهور تاریخ که با پیشرانه فرمول یک ساخته شدند
مقایسه‌ی فنی؛ AMG پروژه یک در برابر استون مارتین والکری
در کنار استون مارتین که در سال ۲۰۱۸ توانست ابرخودرو‌ی والکری را با پیشرانه فرمول یک معرفی کند، مرسدس بنز محصولی مشابه با نام AMG One را رونمایی کرد. استون مارتین والکری از موتور ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی ساخت کازورث (Cosworth) بهره می‌برد و دارای قطعات مشابه با پیشرانه فرمول یک بود. از طرف دیگر، مرسدس AMG برای نصب موتور مشترک با خودرو‌های مسابقه‌ای و مجهز به فناوری روز فرمول یک همچنان تلاش می‌کند؛ اما مرسدس بنز در این راه با چه چالش‌هایی رو‌به‌رو است؟ چه عواملی ارائه‌ی نسخه‌ی نهایی این ابرخودرو را با تأخیر مواجه کرده است؟

مرسدس‌ بنز ‌AMG One

 اولین مشکل، استارت این نوع پیشرانه‌ها است. این موتور‌ها را در حالت سرد نمی‌توان با کلید روشن کرد. درز‌بندی موتور‌های فرمول یک با دقت بسیار بالایی انجام شده است به‌گونه‌ای که پیستون‌ها تقریبا به بلوک موتور چسبیده‌اند. برای کارکرد صحیح موتور لازم است دمای آن حداقل به ۸۰ درجه برسد تا اینکه برای استارت آماده شود. برای روشن‌کردن این پیشرانه‌ها از استارتر مستقل از قوای محرکه استفاده می‌شود.

مسئله‌ی دوم، سیستم خنک‌کننده است. پیشرانه‌های فرمول یک برای کار در دور موتور‌های بسیار بالا (بالای ده‌هزار دوربر‌دقیقه) ساخته می‌شوند. برای گرمای زیادی که این موتور تولید می‌کند نیز، دو رادیاتور بزرگ بدون فن خنک‌کننده استفاده می‌شود. رادیاتو‌رهای خودرو‌های فرمول یک در دو طرف بدنه‌ی خودرو قرار می‌گیرد؛ درحالی‌که استفاده از این مدل سیستم خنک‌کننده در خودرو‌های جاده‌ای یک چالش بزرگ است؛ اما مرسدس AMG دراین‌زمینه، یک قدم فراتر رفته است. این خودرو‌ساز آلمانی قصد ندارد موتور فرمول یک را روی خودرویی جاده‌ای نصب کند؛ بلکه می‌خواهد ابرخودروی خود کاملا براساس خودروی فرمول یک تولید کند که گام بزرگی است. یک چالش دیگر این است که به‌دلیل بزرگ بودن رادیاتور‌ها، از فن خنک‌کننده متناسب با ابعاد رادیاتور باید استفاده شود. در خودرو‌های فرمول یک، فن خنک‌کننده وجود ندارد؛ هرچند در مورد خودرو‌های جاده‌ای که بار‌ها در ترافیک قرار می‌گیرند، این موضوع اجتناب‌ناپذیر است.

مرسدس‌ بنز ‌AMG One

مورد بعد، گشتاور کم این پیشرانه‌ها درقیاس با قدرت آن‌ها است. این موتور‌ها گشتاور خود را در دور‌موتور‌های بالا تولید می‌کنند و در دور‌موتور‌های پایین گشتاور کمی دارند. خودرو‌های فرمول یک دارای وزنی در حدود ۷۰۰ کیلو‌گرم هستند درنتیجه، گشتاور زیادی برای حرکت اولیه نیاز ندارند. از طرفی، آیرودینامیک این خودرو‌ها به‌گونه‌ای است که هنگام حرکت، نیروی رو‌به‌پایین (Downforce) تولید می‌کنند درنتیجه، پیچ‌ها را با سرعت بسیار زیادی می‌توانند پشت سر بگذارند؛ اما خودرو‌های جاده‌ای دارای وزنی درحدود ۱۲۰۰ الی ۱۸۰۰ کیلوگرم هستند و همین‌طور برای عبور از پیچ‌ها، گشتاور موتور کمک زیادی به آن‌ها می‌کند. امروزه، با فناوری هیبرید و توربوشارژ، این مسئله قابل‌ حل است. AMG اعلام کرده است که در کنار پیشرانه‌ فرمول یک، از موتور‌های الکتریکی نیز در ابرخودروی خود استفاده خواهد کرد. اینکار باعث می‌شود تا در دور‌موتور‌های پایین نیز، این پیشرانه‌ها گشتاور دلخواه را تولید کنند.

مرسدس‌ بنز ‌AMG One

مسئله‌ی بسیار مهم بعدی، هزینه‌ی ساخت این پیشرانه‌ها است. موتور‌های فرمول یک به‌دلیل تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای که در آن‌ها بکار می‌رود، دارای هزینه ساخت بسیار بالایی هستند. برای مثال، این پیشرانه‌ها از فناوری سوپاپ پنوماتیکی بهره می‌برند و همین‌طور در این موتور‌ها از نیتروژن فشرده برای حرکت سوپاپ‌ها استفاده می‌شود. این درحالی است که عمر مفید این پیشرانه‌ها کم است. درواقع؛ تنش‌هایی که این پیشرانه‌ها تحمل می‌کنند، بسیار بالا است. این مسئله بیشتر به کارکرد این موتور‌ها در دور‌های بسیار بالا برمی‌گردد. درحقیقت؛ موتور‌ خودرو‌های فرمول یک، طوری طراحی می‌شوند که پس از مدتی استفاده، تعویض شوند. این موضوع، برای یک خودرو‌ی تجاری با برچسب قیمتی میلیون دلاری، نکته‌ی منفی خواهد بود.

منبع:zoomit.ir

  • پروانه بی پروا
  • ۰
  • ۰

تیونینگ آلمانی Dahler بسته تیونینگ جدیدی برای بی‌ام‌و M850i معرفی کرده است که قدرت این خودرو را تا سطح بی‌ام‌و M8 ارتقا می‌دهد. 

تیونر Dahler اقدام به تقویت بی‌ام‌و مدل M850i xDrive کوپه و کانورتیبل کرده است. ارتقای این مدل به صورتی انجام شده که حالا M850i قدرتی بیشتر از مدل M8 کامپتیشن دارد. 

در کیت اولیه Dahler که Stage 1 نام دارد، این تیونر قدرت موتور ۳.۳ لیتری V8 تویین‌توربوشارژ سری ۸ را به ۶۲۷ اسب بخار و گشتاور آن را نیز به ۸۵۰ نیوتن‌متر رسانده است. این اعداد در مقایسه با نسخه‌ی استاندارد این خودرو ۱۰۵ اسب بخار و ۱۰۰ نیوتن‌متر بیشتر هستند. برای مقایسه باید بدانید که مدل M8 کامپتیشن دارای ۶۱۶ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن‌متر گشتاور است و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۳.۳ ثانیه‌ای دارد.

BMW M850i by Dahler

Dahler برای بی‌ام‌و M850i کیت قوی‌تری هم دارد که نام آن Stage 2 است و می‌تواند قدرت موتور را به ۶۴۱ تا ۶۹۰ اسب بخار افزایش دهد. Dahler همچنین سیستم اگزوز جدیدی از جنس فولاد ضدزنگ را برای M850i طراحی کرده است که چهار خروجی و صدایی بسیار زیبا و گیرا دارد. تیونر همچنین یک سیستم تعلیق با قابلیت تنظیم میزان نرمی و خشکی روی سری ۸ هم تولید خواهد کرد.

BMW M850i by Dahler

Dahler، تجهیزات دیگری مانند بالچه‌ی سپر جلو، کاهش ارتفاع تعلیق و رینگ‌های ۲۱ اینچی با تایرهای میشلن را نیز عرضه می‌کند. این تیونر قیمت کیت و تجهیزات سفارشی سری ۸ را اعلام نکرده است.

منبع:zoomit.ir

  • پروانه بی پروا
  • ۰
  • ۰


یافته‌های محققان دانشگاه‌های بیرمنگام انگلیس و KU Leuven بلژیک نشان می‌دهد هکرها می‌توانند میلیون‌ها دستگاه خودروهای تویوتا و هیوندای و کیا مجهز به ایموبلایزر را هک و سرقت کنند.

در چند سال گذشته، مالکان خودروهای دارای سیستم استارت بدون کلید نگران حملات هکری به‌اصطلاح رله‌ای شده‌اند. در این حملات، هکرها از کلیدهایی با قابلیت رادیویی برای سرقت وسایل نقلیه بدون جاگذاشتن هیچ‌ اثری استفاده می‌کنند. اکنون مشخص شده است میلیون‌ها خودرو دیگر نیز آسیب‌پذیر هستند که از کلیدهای مکانیکی مجهز به تراشه استفاده می‌کنند.

چند نقص فنی مخفی همراه‌با روش قدیمی یک‌سره‌کردن سیم‌ها و حتی قراردادن پیچ‌گوشتی در مکانی مناسب نیز به هکرها اجازه می‌دهد کلیدهای خودرو را تکثیر و در چند ثانیه خودرو را باز و با آن رانندگی کنند. یک‌سره‌کردن سیم‌ها فرایندی است که می‌توان ازطریق آن سیستم جرقه‌زنی پیشرانه‌ی خودرو را دور زد و بدین‌ترتیب آن را بدون کلید روشن کرد. این روش غالبا هنگام سرقت خودرو استفاده می‌شود؛ با‌این‌حال، برخی اوقات مالکانی که کلید خودرو خود را گم کرده‌اند، ممکن است از این روش استفاده کنند.

کلید fob ضدسرقت فورد / ford key fob

محققان دانشگاه KU Leuven بلژیک و دانشگاه بیرمنگام انگلستان در اوایل هفته‌ی گذشته آسیب‌پذیری‌های جدیدی را کشف کردند که در سیستم‌های رمزنگاری استفاده‌شده‌ی ایموبلایزرها وجود داشت. ایموبلایزر دستگاه‌های رادیویی در داخل خودرو هستند که از فاصله‌ی نزدیک با کلید هوشمند برای قفل‌گشایی سیستم جرقه‌زنی و استارت‌زدن ارتباط برقرار می‌کنند. محققان این دو دانشگاه عیوبی در چگونگی استفاده تویوتا و هیوندای و کیا از سیستم رمزنگاری DST80 پیدا کردند. DST80 سیستمی است که شرکت آمریکایی تگزاس اینسترومنتس (Texas Instruments) برای شرکت‌های خودروسازی عرضه می‌کند. هکری که دستگاه نسبتا ارزان‌قیمت Proxmark RFID را در نزدیکی کلید هوشمند هر خودرو مجهز به سیستم رمزنگاری DST80 قرار دهد، می‌تواند اطلاعات کافی برای به‌دست‌آوردن داده‌های رمزنگاری مخفی خودرو به‌دست آورد. 

محققان می‌گویند خودروهای مجهز به سیستم DST80 تویوتا کمری، کرولا و RAV4، کیا اپتیما، سول و ریو و هیوندای i10  ،i20 و i40 را شامل می‌شود. فهرست کامل خودروهایی که محققان متوجه نقص رمزنگاری در ایموبلایزر آن‌ها شده‌اند، در زیر آمده است:

فهرست خودروهای معیوب کلید هوشمند

 این فهرست تسلا مدل اس را نیز شامل می‌شود. سال گذشته، محققان آسیب‌پذیری DST80 را به تسلا گزارش دادند و این شرکت به‌روزرسانی نرم‌افزاری برای جلوگیری از چنین حملاتی معرفی کرد.

تویوتا تأیید کرده است آسیب‌پذیری‌های رمزنگاری یافت‌شده واقعی هستند؛ اما احتمالا روش آن‌ها به‌ آسانی حملات رله‌ای نیست که سارقان مکررا برای سرقت خودروهای لوکس و شاسی‌بلند استفاده می‌کنند. این افراد معمولا فقط به یک جفت دستگاه رادیویی نیاز دارند تا دامنه‌ی کلید هوشمند را برای باز و روشن کردن خودرو قربانی افزایش دهند. مالکان نیز می‌توانند با افزایش فاصله بین کلید و خودرو از این روش سرقت جلوگیری کنند.

درمقابل، حمله‌ای که محققان دانشگاه‌های بیرمنگام و KU Leuven بررسی کرده‌اند، به فاصله‌ای ۲/۵ تا ۵ سانتی‌متری نیاز دارد تا سارق با استفاده از RFID، کلید هوشمند را اسکن کند. باتوجه‌به اینکه روش تکثیر کلید به‌جای سیستم‌های ورودی بدون کلید، ایموبلایزر را هدف قرار می‌دهد، سارق هنوز هم باید سیلندر سوئیچ خودرو را به طریقی بچرخاند. سیلندر سوئیچ خودرو درحقیقت استوانه‌ای است که کلید را در آن قرار می‌دهند.

Hyundai / هیوندای

خوشبختانه این امر مقداری پیچیدگی به‌وجود می‌آورد؛ اما محققان خاطرنشان کردند سارق می‌تواند سیلندر سوئیچ خودرو را با پیچ‌گوشتی یا روش یک‌سره‌کردن سوئیچ بچرخاند؛ دقیقا همان‌گونه که سارقان خودرو قبل از معرفی ایموبلایزر عمل می‌کردند. فلاویو گارسیا، استاد علوم کامپیوتر دانشگاه بیرمنگام می‌گوید برخلاف حملات رله‌ای که فقط در محدوده‌ی کلید اصلی کار می‌کنند، هنگامی‌که سارقی داده‌های رمزنگاری کلید هوشمند را به‌دست آورد، می‌تواند خودرو هدف را بارهاوبارها روشن کند و بدزدد.

امنیت

محققان با خرید مجموعه‌ای از واحدهای کنترل الکترونیکی ایموبلایزر از eBay و مهندسی معکوس، روش خود را توسعه دادند تا نحوه‌ی ارتباط آن‌ها با کلید هوشمند خودرو را بررسی کنند. محققان دریافتند شکستن رمز DST80 بسیار آسان است و مشکل نه در خود DST80، بلکه در نحوه‌ی به‌کارگیری و اجرا به‌دست خودروسازان است. به‌عنوان مثال، رمزنگاری کلید هوشمند خودروهای تویوتا براساس شماره‌سریال آن‌ها بود و همچنین به‌طور آشکار آن شماره‌سریال را هنگام اسکن با RFID انتقال می‌داد. کلیدهای هوشمند کیا و هیوندای نیز از ۲۴ بیت اعداد تصادفی به‌جای ۸۰ بیتی استفاده می‌کند که DST80 ارائه می‌دهد. 

هیوندای در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد این شرکت همچنان به نظارت درزمینه‌ی سوء‌استفاده‌های اخیر ادامه می‌دهد و تلاش‌های چشمگیری برای حفاظت درمقابل مهاجمان احتمالی می‌کند. این شرکت همچنین به مشتریان یادآوری کرد مراقب باشند چه کسانی به کلید هوشمند خودروشان دسترسی دارند.

تویوتا

مسئولان تویوتا در بیانیه‌ای پاسخ دادند:

آسیب‌پذیری یادشده در مدل‌های قدیمی وجود دارد. این آسیب‌پذیری برای مشتریان کم‌خطر است‌؛ زیرا این روش هم به کلید خودرو و هم به وسیله‌ای بسیار تخصصی نیاز دارد که معمولا در بازار موجود نیست.

مقاله‌های مرتبط:
گوشی هوشمند، جایگزین کلید خودرو خواهد شد
نتاتمو قفل و کلید هوشمند مجهز به NFC معرفی کرد
با‌این‌حال، محققان ضمن مخالفت با ادعای مسئولان تویوتا، خاطرنشان کردند هیچ بخشی از تحقیقات آن‌ها به سخت‌افزاری نیاز ندارد که به‌راحتی دردسترس نباشد.

محققان می‌گویند به‌استثنای تسلا هیچ‌کدام از خودروهایی که ایموبلایزر آن‌ها مطالعه شده‌ است، با ارتقای نرم‌افزاری که مستقیما روی خودرو بارگیری می‌شود، نمی‌تواند برنامه را اصلاح کند. اگر مالکان خودروها را به نمایندگی‌های فروش ببرند، می‌توان ایموبلایزر ها را مجددا برنامه‌ریزی کرد؛ اما در برخی مواقع، ممکن است مجبور باشند کلیدهای هوشمند اصلی را جایگزین کنند.

محققان می‌گویند تصمیم گرفته‌اند یافته‌های خود را منتشر کنند تا وضعیت واقعی امنیت ایموبلایزر ها را نشان دهند و به مالکان خودرو اجازه دهند به‌درستی تصمیم بگیرند.

منبع:zoomit.ir

  • پروانه بی پروا
  • ۰
  • ۰


کونیگزگ ادعا می‌کند نسخه‌ی Absolute ابرخودرو یسکو می‌تواند به سرعت بیش از ۵۳۰ کیلومتربرساعت دست یابد.

در پی لغو نمایشگاه خودرو ژنو، کونیگزگ از نسخه‌ی جدید ابرخودرو یسکو، یعنی ابسلوت (Absolute) را پرده‌برداری کرد. این خودروساز در زمان معرفی یسکو از حداکثر سرعت آن سخنی به‌میان نیاورد؛ ولی گفته شد این ابرخودرو ۱۶۰۰ اسب‌بخاری سریع‌ترین خودرو تولیدشده‌ی تاریخ شرکت خواهد بود. یسکو ابسلوت قطعا از کونیگزگ آگرا RS با حداکثر سرعت ۴۴۶/۹۷ کیلومتربرساعت سریع‌تر است؛ اما سازنده به سرعت دقیق آن اشاره‌ای نکرد. 

جدیدا اطلاعات بیشتری از Jesko Absolute به‌دست آمده است. در شبیه‌سازی کامپیوتری، این خودرو توانست به حداکثر سرعت ۵۳۲ کیلومتر‌بر‌ساعت دست پیدا کند. برای رسیدن به چنین سرعتی، Jesko Absolute متکی به موتور V8 تویین‌توربو پنج‌لیتری و ضریب درگ ۰/۲۷۸ خود است. 

Koenigsegg Jesko Absolutely 

دستیابی به چنین سرعتی در دنیای واقعی کاملا متفاوت با شبیه‌سازی کامپیوتری است؛ چون برای چنین آزمایشی به پیست بسیار طولانی نیز نیاز است. حداکثر سرعت یسکو Absolute روی کاغذ ۴۲ کیلومتر‌بر‌ساعت بیشتر از بوگاتی شیرون است که توانسته به سرعت ۴۹۰ کیلومتر‌بر‌ساعت دست پیدا کند. 

در مصاحبه‌ای از مدیرعامل کونیگزگ پرسیده شد «پیست سه‌مایلی جانی بومر در فلوریدا برای چنین کاری مناسب است یا نه؟» که وی جواب داد یسکو Absolute در این پیست فقط به ۸۵ درصد از حداکثر سرعت خود، یعنی ۴۵۱ کیلومتر‌بر‌ساعت، می‌تواند دست پیدا کند.

Koenigsegg Jesko Absolutely 

درحقیقت، تنها پیستی که یسکو می‌تواند در آن به حداکثر سرعت خود برسد، پیست Ehra-Lessien در آلمان محسوب می‌شود؛ ولی فولکس‌واگن مالک این پیست است. با‌توجه‌به اینکه بوگاتی نیز یکی از زیرمجموعه‌های گروه فولکس‌واگن است، به‌نظر نمی‌رسد این شرکت علاقه‌ای به شکسته‌شدن رکورد شیرون در پیست ۸/۷ کیلومتری داشته باشد.

مقاله‌های مرتبط:
کونیگزگ جمرا، اولین ابرخودرو چهار صندلی دنیا، رونمایی شد
رکورد صفر تا ۴۰۰ کیلومتربرساعت و توقف کامل، شکسته شد
باوجوداین، مدیرعامل کونیگزگ امیدوار است یسکو تا سال آینده آزمایش حداکثر سرعت خود را انجام دهد و چندان نگران این موضوع نیست که لاستیک‌ها می‌توانند به چنین سرعتی برسند یا نه. آزمایش‌های انجام‌شده روی مدل آگرا S نشان داده‌اند لاستیک‌های استاندارد این خودرو می‌توانند بدون مشکلی سرعت ۵۳۱ کیلومتر‌بر‌ساعت در یک دقیقه را تحمل کنند. مهندسان میشلن نیز در زمان آزمایش این لاستیک‌ها حضور داشتند و از نتایج این آزمایش شوکه شدند.

Koenigsegg Jesko Absolutely 

هنسی هم با ابرخودرو ونوم F5 و SSC نیز با خودرو تواترا هم قصد دارند رکورد سرعت بوگاتی شیرون را بشکنند. بااین‌همه، فعلا باید صبر کرد و دید کدام‌یک از این خودروها توانایی شکستن رکورد بوگاتی را دارند.

منبع: zoomit.ir

  • پروانه بی پروا