مجله ی خودرو

این وبلاگ شامل اطلاعات مفید روزانه در مورد خودرو است است.

مجله ی خودرو

این وبلاگ شامل اطلاعات مفید روزانه در مورد خودرو است است.

۱۷ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰


با وجود اینکه سال‌ها از توقف تولید مدل‌هایی همچون FJ Cruiser تویوتا می‌گذرد، این شرکت ژاپنی برای بعضی از بازار‌های خاص، مدل‌های آفرود سنتی خود را عرضه می‌کند.

در دنیایی که کراس‌اور‌ها و شاسی‌بلند‌ها‌ی جاده‌ای در بازار حکم‌فرما هستند، مدل‌های آفرودی که همانند تویوتا لندکروزر قدرتمند باشد، کمیاب شده‌اند. البته شرکت تویوتا هیچ برنامه‌ای برای متوقف‌کردن تولید این خودرو در آمریکای شمالی ندارد و حتی در بازار‌های دیگر، مدل‌های قدیمی‌تر لندکروزر را همچنان عرضه می‌کند.

مقاله‌های مرتبط:
تویوتا لندکروزر نامیب؛ خودرویی ویژه برای آفریقا
تویوتا در حال عرضه‌ی نسخه‌ای خاص از لندکروزر سری ۷۰ در آفریقای جنوبی است. خودرو تویوتا لندکروزر نامیب (Namib)، پیکاپ دوکابینی است که با قیمتی معادل ۶۱ هزار‌ دلار برای بازار آفریقا عرضه می‌شود. سیستم تعلیق این مدل نسبت به سری ۷۰ معمولی ارتقاء یافته است؛ ظاهر آن نیز با یک سپر آفرود جدید به‌همراه میله‌های محافظ و پوشش چراغ‌ جلو مزین شده است.

لندکروزر سری ۷۰ نسخه نامیب

لندکروزر سری ۷۰ نسخه نامیبلندکروزر سری ۷۰ نسخه نامیبلندکروزر سری ۷۰ نسخه نامیبلندکروزر سری ۷۰ نسخه نامیب
در امارات متحده عربی، تویوتا، لندکروزر سری ۷۰ را با تغییرات کوچکی عرضه می‌کند. لامپ‌های هالوژنی باعث شده تا سری ۷۰ نسبت به مدل‌های قدیمی، چهره‌ای مدعی‌‌تر و جذاب‌تر داشته باشد. این محصول تویوتا در دو مدل شاسی‌بلند‌ سه‌در و پیکاپ تک‌کابین به‌فروش می‌رسد؛ قیمت پایه‌ی آن نیز از ۱۴۱ هزار و ۷۵۰ درهم امارات (معادل ۳۸٬۵۹۰ دلار) شروع می‌شود.

تفاوت اصلی که نسخه‌ی عرضه‌شده در امارات و آفریقای جنوبی با هم دارند، مربوط به پیشرانه‌ است. لندکروزر نامیب از موتور دیزلی ۴/۵ لیتری V8 با قدرت ۲۰۲ اسب‌بخار و گشتاور ۴۳۰ نیوتن‌متر بهره می‌برد. درحالی‌که سری ۷۰ عرضه‌شده در امارات از پیشرانه‌ی بنزینی ۴ لیتری V6با  جعبه‌دنده‌ی ۵‌سرعته‌ی دستی استفاده می‌کند؛ این موتور قادر است ۲۲۸ اسب‌بخار قدرت و ۳۶۳ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

لندکروزر سری ۷۰

لندکروزر سری ۷۰لندکروزر سری ۷۰لندکروزر سری ۷۰لندکروزر سری ۷۰
مقاله‌های مرتبط:
تویوتا به تولید اِف جِی کروزر پایان خواهد داد
برترین خودروهای تویوتا؛ سال‌های ۱۹۳۶ تا ۲۰۱۹
جالب است که تویوتا، مدل FJ Cruiser را نیز برای بازار امارات عرضه می‌کند؛ خودرویی که سال‌ها پیش تولید آن برای بازار جهانی متوقف شده است. این مدل ۱۴۷ هزار درهم امارات (حدود ۴۰ هزار دلار) قیمت دارد و به‌صورت استاندارد با پیشرانه‌ی بهبود‌یافته‌ی ۴ لیتری تویوتا عرضه می‌شود. این پیشرانه بنزینی V6، قدرتی معادل ۲۷۰ اسب‌بخار و ۳۸۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. یک جعبه‌دنده ۵‌سرعته خودکار نیز روی آن نصب است. تویوتا FJ Cruiser از دو مخزن سوخت بهره می‌برد که مجموعا ۱۵۹ لیتر ظرفیت دارند. همچنین، صندلی‌های این خودرو ضدآب هستند.

تویوتا FJ Cruiser

منبع:zoomit.ir

  • پروانه بی پروا
  • ۰
  • ۰

 
با وجود محبوبیت رنگ‌های سفید، سیاه و خاکستری در میان مشتریان، خودروسازان بزرگ جهان رنگ‌های جدیدی برای مدل‌های جدید عرضه کرده‌اند که جذاب و زیبا به‌نظر می‌رسند.

طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹ انجام شد، محبوب‌ترین رنگ‌های خودرو به ترتیب سفید، سیاه و خاکستری هستند. این سه نوع رنگ، ۷۰ درصد از رنگ‌های موجود در کلیه خودروهای جدید فروخته شده را تشکیل می‌دهند. برای خودروهای جدید برندهایی مانند آکورا، شورولت، تویوتا و بسیاری از خودروسازان، رنگ‌های شگفت‌انگیزی عرضه کردند. در این مقاله ۱۵ رنگ محبوب به انتخاب سایت موتوروان معرفی می‌شود. 

بی‌ام‌و
bmw / بی ام و

رنگ آمترین متالیک (Ametrin Metallic)، ماه سپتامبر توسط بی‌ام‌و در خودروی X7 عرضه شد. اما مدتی نگذشته بود که بی‌ام‌و M8 گرن کوپه جدید در اواخر سال با همان رنگ زرشکی تزئین شد. سایه عمیق روی خطوط براق بی‌ام‌و M8 گرن کوپه مجهز به پیشرانه ۶۰۰ اسب بخاری، آن را به خودرویی دوست داشتنی و شیک تبدیل می‌کند آمترین متالیک باقیمت ۱،۹۵۰ دلار عرضه می‌شود. 

 

تویوتا
toyota / تویوتا

تویوتا نه‌تنها خودروهای کلاس TRD Pro (که شامل تاکوما، توندرا ،4Runner و سکویا می‌شود) را برای سال ۲۰۲۰ با به‌روزرسانی‌های فنی و ظاهر طراحی جدید تجهیز کرد، بلکه خودروساز ژاپنی رنگ جدیدی هم برای این محصولات ارائه داد. سبز ارتشی (Army Green) به سه گزینه جایگزین در طرح‌های رنگ TRD Pro می‌پیوندد، که به‌عنوان آپشن بدون هزینه در دسترس است و باعث می‌شود محصولات پرقدرت تویوتا بسیار جذاب‌تر به‌نظر برسند.

کیا
Kia  / کیا

ظاهر تهاجمی کیا تلورید با رنگ Dark Moss حتی بهتر از پیش به‌نظر می‌رسد. کیا رنگ جدید Dark Moss را به‌عنوان ‌آپشنی بدون هزینه منحصراً برای شاسی‌بلند سه ردیفه تلوراید ارائه می‌دهد. مدل کوچک‌تر کیا سول نیز از رنگ مشابه Undercover Green برخوردار است، اما نمای رنگ سبز تیره‌تر تلورید را ندارد.

لکسوس
Lexus / لکسوس

لکسوس LS با رنگ جدید و مخصوص Deep Garnet به‌ویژه در ترکیب با رینگ‌های کرومی ۲۰ اینچی سیاه کاملا جذاب و شیک شده است. لکسوس این رنگ مخصوص را تنها برای سری LS 500 اینسپریشن منحصراً با پیشرانه ۳/۵ لیتری توئین توربو V6 در دسترس قرار می‌دهد. 

تویوتا
toyota / تویوتا

تویوتا سوپرا جدید در چند رنگ خوب عرضه می‌شود. درحالی‌که رنگ‌های روشنی مانند Nitro Yellow و Renaissance Red محبوب هستند، رنگ Downshift Blue نیز زیبا است.

پورشه
Porsche Taycan 4S / پورشه تایکان 

آبی یخی (Frozen Blue) توصیفی مناسب از رنگ جدید پورشه تایکان 4S است.این رنگ نخستین خودروی الکتریکی پورشه را زیباتر کرده و آن را نسبت به برخی از رنگ‌های دیگر موجود در این فهرست جذاب‌تر می‌کند.

رولزرویس
Rolls-Royce / رولزرویس

مسلماً Fux Orange رنگی منحصربه‌فرد به شمار می‌رود که توسط مایکل فاکس، کلکسیونر معروف پیشنهاد شده است. بنابراین رولزرویس آن را درحالت عادی ارائه نمی‌دهد. احتمالاً مشتریان می‌توانند این رنگ سفارشی را با پرداخت هزینه لازم روی خودروی خود داشته باشند.

فورد
Ford Mustang Shelby GT500 / فورد موستانگ شلبی

فورد موستانگ شلبی GT500 دارای گزینه‌های شگفت‌انگیز برای انتخاب رنگ‌ها است، اما انتخاب تنها یک رنگ از میان آن‌ها سخت به‌نظر می‌رسد. اما تعداد زیادی عقیده دارند که Grabber Lime بهترین گزینه است. رنگ سبز روشن به خوبی بدنه خودروی فورد موستانگ شلبی GT500 را نشان می‌دهد. این رنگ وقتی که با نوارهای مسابقه‌ای سفید و قطعات فیبر کربن همراه شود، حتی بهتر از قبل نیز به‌نظر می‌رسد.

تویوتا
Toyota / تویوتا

مقاله‌ مرتبط:
تویوتا 86 Hakone Edition رونمایی شد
تنها راه برای به‌دست آوردن تویوتا ۸۶ با رنگ سبز هاکونه، انتخاب مدل Hakone Edition است که با رینگ‌‌های برنزی ۱۷ اینچی نیز ترکیب می‌شود. البته چنین انتخابی، مبلغ ۲۹،۶۳۰ دلار (یا ۳۰،۳۵۰ دلار با انتخاب جعبه‌دنده خودکار ۶ سرعته) برای مشتریان هزینه دارد. این شرکت تنها چند صد نمونه از مدل Hakone Edition را عرضه می‌کند.

بنتلی
Bentley / بنتلی

رنگ یخی بنتلی در سال جاری معرفی شده است که در بنتلی فلایینگ اسپر فوق‌العاده به‌نظر می‌رسد؛ به‌ویژه هنگامی که با رینگ‌های مشکی ۲۱ اینچی Mulliner و تزیینات Blackline انتخاب شود.

آکورا
Acura / آکورا

برای تازه نگه داشتن NSX، آکورا امسال از چند رنگ جدید و فوق‌العاده رونمایی کرد. رنگ‌های Indy Yellow Pearl و Thermal Orange هر دو ۱،۰۰۰ دلار هستند. اگرچه بسیاری از خودروسازان دیگر رنگ نارنجی را به خوبی روی محصولات خود استفاده می‌کنند، آکورا یکی از معدود گزینه‌هایی است که با رنگ زرد بسیار عالی به‌نظر می‌رسد. 

هیوندای
Hyundai Veloster N  / هیوندای ولوستر N 

هیوندای ولستر N یکی از بهترین هاچ‌بک‌های بازار است. ولستر جدید هنگامی که با رنگ آبی پرفورمنس (Performance Blue) به‌عنوان یکی از چهار رنگ موجود برای مدل سال ۲۰۲۰ تزئین شود، بیشتر از پیش جذاب به‌نظر می‌رسد. این رنگ با تزئینات قرمز و فیبر کربن همراه می‌شود و ظاهری اسپرت و شایسته به هیوندای ولستر N می‌دهد.

 

رولزرویس
Rolls-Royce / رولزرویس

رولزرویس رنگ سفارشی Petra Gold را برای شاسی‌بلند کالینان در یکی از نمایندگی‌های ابوظبی معرفی کرد. اما این شرکت احتمالاً باید پیشنهاد استفاده از Petra Gold را به‌عنوان گزینه‌های استاندارد محصولاتش در نظر بگیرد، زیرا بسیار خیره‌کننده است. شاسی‌بلند رولزرویس با این رنگ طلایی می‌درخشد و حتی بهتر از پیش به‌نظر می‌رسد.

بنتلی
Bentley / بنتلی

امسال بنتلی موفق شد تا در مسابقات پایکس پیک رکورد جدیدی به‌نام خود ثبت کند. این شرکت برای جشن گرفتن چنین اتفاقی، نسخه‌ای اختصاصی و زیبا از بنتلی کنتیننتال جی‌تی با رنگ سفارشی سبز رادیومی (Radium Green) و تیراژ ۱۵ دستگاه، همراه‌با نشان سفارشی «۱۰۰» در جلوپنجره به مناسبت صدمین سالگرد بنتلی، عرضه کرد. 

شورولت
Chevrolet Camaro / شورولت کامارو

کامارو رنگ جدید و بسیار زیبایی را با نام شوک (Shock) برای مدل ۲۰۲۰ خود دریافت می‌کند. اولین باری که شورولت از این رنگ رونمایی کرد، در ماه ژوئیه بود و نوید عرضه محدود آن را برای روسیه داد. اما اکنون این رنگ در تمام مدل‌های کامارو ۲۰۲۰ به‌عنوان آپشن ۳۹۵ دلاری عرضه می‌شود. 

منبع:zoomit.ir

  • پروانه بی پروا
  • ۰
  • ۰


با شیوع کرونا و کاهش تقاضا برای خرید خودرو، از امروز شهروندان امریکایی می‌توانند محصولات ساخت فیات، کرایسلر و جنرال موتورز، شامل انواع جیپ، جی‌ام‌سی، شورولت و کادیلاک را با اقساط ۷ ساله خریداری کنند.

قوانین جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، بسیاری از نمایشگاه‌ها و نمایندگی‌های فروش خودرو در سراسر جهان را تعطیل کرده است. کارخانه‌های بزرگ خودروسازی در اروپا و امریکا، فعالیت خود را کاهش داده یا کاملا متوقف کرده‌اند. در این شرایط، تقاضای چندانی هم برای خرید مدل‌های جدید وجود ندارد و اوضاع مالی برای غول‌های خودروساز دنیا، وخیم است.

فیات –کرایسلر بزرگ‌ترین گروه صنعتی متشکل از شرکای اروپایی و امریکایی محسوب می‌شود. این مجموعه، طرح فروش جدیدی به‌نام "درایو فوروارد" ارائه کرده است تا خریدار از طریق سایت‌های اینترنتی، بی‌نیاز از حضور فیزیکی در نمایندگی و انجام امور اداری، خرید محصولات فیات –کرایسلر را انجام دهد. این شیوه‌ی خرید، در صورت ادامه یافتن شیوع کرونا، احتمالا با تحویل خودرو در منزل مشتری نیز همراه خواهد بود. پیش‌ از این، برندهایی مثل تسلا، تمامی امور مربوط به انتخاب و فروش خودرو را از طریق وب‌سایت، انجام داده بودند.

GM General motors

از زمان حملات تروریستی یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ تاکنون، پرداخت وام بدون بهره با اقساط ۷ ساله برای خرید خودرو در امریکا، سابقه نداشته است. این فرصت استثنایی، فعلا برای علاقه‌مندان به خرید خودروهای گروه جنرال موتورز و فیات -کرایسلر فراهم خواهد بود. ارزش سهام خودروسازان فعال در بازار بورس امریکا طی روزهای گذشته، به‌شدت کاهش یافته است. فیات -کرایسلر با اعلام افت فروش ۱۰ درصدی برای سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۰، حدود ۵ درصد ارزش سهام خود را در یک روز از دست داد.

جنرال موتورز، بزرگ‌ترین گروه خودروساز امریکا نیز، کاهش فروش ۷ درصدی برای سه‌ماهه‌ی نخست سال داشته است. طی روزهای گذشته، بازدید کاربران از وب‌سایت‌ برندهای زیرمجموعه‌ی GM شامل، شورولت، بیوک، GMC و کادیلاک به میزان چشمگیری افزایش داشته است. طرح فروش جدید جنرال موتورز با عنوان «خرید، کلیک، رانندگی (Shop.Click.Drive)» تمامی امور انتخاب خودرو، آپشن‌ها و تحویل در محل خریدار را شامل می‌شود.

آمار فروش برای برندهای غیر امریکایی فعال در این کشور، وخیم‌تر از جنرال موتورز و فیات –کرایسلر است. کاهش تقاضای برای تویوتا و نیسان و هیوندای در یک ماه گذشته، به‌ترتیب ۳۷ و ۲۷ و ۴۳ درصد بوده است. با این شرایط، احتمالا تمامی عرضه‌کنندگان خودرو در امریکا، فروش محصولات با وام‌های بلندمدت بدون بهره را آغاز خواهند کرد.

منبع:zoomit.ir

  • پروانه بی پروا
  • ۰
  • ۰


کونیگزگ جمرا شاهکار مهندسی سوئد و اولین ابرخودروی مگا‌ جی‌تی جهان با قدرت ۱۷۰۰ اسب‌بخار است. این ابرخودرو از فناوری پیچیده‌ی موتور بدون میل‌سوپاپ استفاده می‌کند و در طراحی بدنه و قوای محرکه و شاسی، پرچم‌دار صنعت خودروسازی است. 

نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۲۰ برخلاف سال‌های گذشته برگزار نشد و دلیل لغو شدن همایش بزرگ خودروسازها و علاقه‌مندان، با دوره‌های دیگر متفاوت بود. شیوع ویروس کرونا که هنوز هم بسیاری از کشورهای جهان با آن درگیر هستند، نمایشگاه ژنو را مثل بسیاری از همایش‌های بزرگ در دیگر حوزه‌ها لغو کرد. شرکت‌های خودروسازی مجبور شدند برای رونمایی جدیدترین محصولات به اینترنت پناه ببرند و تاحدودی شور و شوق سال‌های گذشته از بین رفت.

مهندسی بی‌نهایت در دنیای خودرو
بوگاتی شیرون
شورولت کوروت C8
پورشه تایکان
کونیگزگ برای نمایشگاه ژنو ۲۰۲۰ برنامه‌ای ویژه تدارک دیده بود، بطوریکه خودروی جدید این شرکت سوئدی، بدون شک شایسته‌ی مراسم رونمایی باشکوه بود. نمایشگاه لغو شد و درحالی که شرکت‌های مختلف ژنو را ترک می‌کردند، کونیگزگ غرفه‌ی ویژه‌ای دراختیار گرفت و از برخی رسانه‌ها و مشتری‌های احتمالی برای دیدن جدیدترین محصولش دعوت کرد. جدیدترین محصول کونیگزگ مثل همیشه، قدمی روبه‌جلو در دنیای خودروسازی و مهندسی و فناوری است.

کونیگزگ این‌بار، اولین ابرخودروی جهان با ظرفیت کابین چهارسرنشین را رونمایی کرد؛ ابرخودرویی که در کلاس جدید مگا‌ جی‌تی قرار می‌گیرد و در بخش قوای محرکه، بی‌رقیب و تک‌نمونه است. نسخه‌ی نهایی کونیگزگ جمرا که تا سال ۲۰۲۲ تولید خواهد شد، چند تغییر جزئی به‌خصوص در طراحی کابین، مثل بزرگ‌تر شدن جالیوانی‌ها خواهد داشت.

کونیگزگ جمرا؛ ابرخودروی خانوادگی متفاوت
Koenigsegg Gemera

کریستین فن کونیگزگ در سال ۱۹۹۴ باهدف تولید خودروهای سوپراسپرت خاص، شرکت کونیگزگ (Koenigsegg) را تأسیس کرد. در طول ۲۶ سال گذشته، خودروهای این شرکت سوئدی همیشه متفاوت و پرچم‌دار فناوری هم بوده‌اند. سیستم تعلیق متقاطع عقب و پیشرانه‌ی بدون میل‌سوپاپ از فناوری‌های اختصاصی کونیگزگ هستند که در خودروهای این شرکت استفاده شده‌اند. اما جدیدترین محصول این برند خوش‌نام، پیشرفته‌ترین و پیچیده‌ترین خودروی کونیگزگ است.

کونیگزگ جمرا (Koenigsegg Gemera)، اولین ابرخودروی مگا‌ جی‌تی چهارصندلی دنیا است که کابین جادار و حتی صندوق عقب و جلو برای بارگیری دارد. نام این ابرخودرو که مادر کریستین فن کونیگزگ آن را انتخاب کرده، از دو واژه‌ی سوئدی ge به‌معنی «واگذار کردن، دادن و بخشیدن» و mera به‌معنی «بیشتر و زیادتر» است. مفهوم تولید و نام‌گذاری جمرا این است که یک ابرخودرو با چهارصندلی، بدون از دست دادن ویژگی‌های اساسی در قدرت و سرعت، عرضه شود.

کریستین فن کونیگزگ اشاره کرده است که ایده‌ی اولیه‌ی چنین خودرویی در سال ۲۰۰۳ و پس از تولد اولین فرزندش ایجاد شد. مدیرعامل کونیگزگ، جمرا را با هدف کاربردی کردن ابرخودرو برای تمام اعضای یک خانواده‌ی چهارنفره، تجربه رانندگی در مسافت‌های طولانی و سواری راحت تولید خواهد کرد.

کونیگزگ جمرا به‌عنوان اولین خودروی Mega GT جهان (اشاره به ۱/۲۷ مگاوات قدرت خودرو)، به پیشرفته‌ترین و پیچیده‌ترین مهندسی سوئدی‌ها مجهز است. پیشرانه‌ی سه سیلندر دو لیتری با فناوری کنترل مستقل سوپاپ‌ها و سیستم کارتل خشک، در کنار سه موتور برقی، ماژول کنترل اختصاصی، انتقال قدرت به‌ چهارچرخ، توزیع گشتاور مستقل در هر چرخ و جعبه‌دنده تک سرعته، مسئول حرکت دادن کونیگزگ جمرا با نهایت سرعت ۴۰۰ کیلومتربرساعت هستند. سرعت‌گیری این ابرخودرو از حالت سکون تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت تنها ۱/۹ ثانیه انجام می‌شود و پیشرفته‌ترین سیستم‌های کمکی در کنار راننده قرار گرفته است.

در ادامه جزئیات فنی قوای محرکه‌ی جدیدترین خودروی کونیگزگ را بررسی می‌کنیم؛ جدول زیر، شما را با ابرخودروی انقلابی سوئدی‌ها بیشتر آشنا می‌کند.

منبع:zoomit.ir

  • پروانه بی پروا
  • ۰
  • ۰


نسل جدید از سدان لوکس جنسیس با قیمتی در حدود ۴۵ هزار دلار عرضه می‌شود. این محصول، با پیشرانه‌های قدرتمند و امکانات رفاهی متنوع، برای رقابت با مرسدس کلاس E و بی‌ام‌و سری 5 آماده شده است.

نسل اول جنسیس G80 در سال ۲۰۱۶ وارد بازار جهانی شد. طی آزمایش توسط مؤسسات مختلف، این سدان لوکس میان‌رده امتیازات بسیار خوبی در زمینه‌ی ایمنی و کیفیت فنی گرفت. نسل دوم G80 از اواسط سال جاری با چهره‌ی کاملا جدید تولید خواهد شد تا ضمن هماهنگی با دیگر محصولات مدرن جنسیس شامل شاسی‌بلند GV80 و سدان پهن‌پیکر G90، مشتریان تازه برای خودروسازی کره جذب کند.

زبان طراحی جدید جنسیس در شاسی‌بلند GV80 رونمایی شد. این سبک با چراغ‌های چهارگانه (quad lamp) شناخته می‌شود که در جلو و عقب، متفاوت از رقبا هستند. سدان اندازه متوسط G80 هم، چنین شرایطی خواهد داشت. رونمایی رسمی این خودرو، به‌صورت آنلاین با انتشار فیلم و عکس از کره‌جنوبی انجام شد؛ هرچند که نمای کلی بدنه و چراغ‌ها، پیش‌تر اطلاع‌رسانی شده بود. مهم‌ترین تفاوت ظاهری G80 و GV80، مربوط به جلوپنجره و سپر اصلی است که برای مدل سدان، کشیده‌تر و عریض‌تر به‌نظر می‌رسد. در این بخش، ادوات کروم با حفاظ مشبک وجود دارند که G80 را پهن‌پیکر و ارزشمند جلوه دهند.

genesis g80

جدیدترین محصول جنسیس از رینگ‌های ۲۰ اینچ با طرح پنج‌پر استفاده می‌کند که البته از این نظر هم مشابه GV80 است. روشنایی LED با حالت دوگانه و موازی روی گلگیر جلو و خط بدنه‌ی کشیده شده از لبه‌ی درپوش موتور تا چراغ‌های عقب نیز، تفاوت خاصی با شاسی‌بلند جنسیس ندارد.

در عوض، تفاوت بین فضای داخلی G80 و GV80 فراتر از انتظار است. مدل سدان، با نمایشگر عریض ۱۴/۵ اینچ در مرکز داشبورد و نمایشگر سه‌بعدی ۱۲/۳ اینچ پشت فرمان عرضه می‌شود؛ ضمن اینکه فرمان ویژه و متفاوت از نمونه‌ی موجود در شاسی‌بلند GV80 دارد. رابط اپل‌کارپلی و اندرویداتو، فناوری نمایش اطلاعات روی شیشه (HUD) با انبوهی از چوب و چرم و آلومینیوم در فضای داخلی G80 دیده می‌شود.

genesis g80

در مقایسه با نسل قبل، مدل جدید مجهز به امکانات ایمنی بیشتری است. در تمامی نسخه‌ها، هشدار نقطه‌ی کور، ترمز اضطراری خودکار، تعویض خط با دریافت فرمان از فلاشر چراغ راهنما و کروز کنترل هوشمند با قابلیت کاهش یا افزایش سرعت وجود دارد. فناوری یادگیری ماشینی (Machine Learning) نیز برای G80 فراهم شده است تا باتوجه به نوع رانندگی استفاده کنندگان از این خودرو، سیستم‌های کمکی را تنظیم کند.

برای مدل جدید، پیشرانه‌های ۳/۳ لیتری و ۳/۸ لیتری کنار گذاشته شده است. ارزان‌ترین نسخه‌ی G80، از موتور توربوشارژ ۲/۵ لیتر ۴ سیلندر خطی با قدرت ۳۰۰ اسب‌بخار و گشتاور ۴۲۱ نیوتن‌متر استفاده خواهد کرد. مدل قوی‌تر، پیشرانه‌ی ۳/۵ لیتر توربوشارژ V6 با قدرت ۳۷۵ اسب‌بخار و گشتاور ۵۳۰ نیوتن‌متر خواهد داشت. برای بازار اروپا هم، نمونه‌ی دیزلی ۲/۲ لیتر با قدرت ۲۰۷ اسب‌بخار فراهم خواهد بود. 

genesis g80

نسل دوم جنسیس G80 با افزایش قدرت و کاهش وزن همراه است. بنابر ادعای شرکت سازنده، ۱۹ درصد شاسی این خودرو از آلومینیوم ساخته شده تا ۱۱۰ کیلوگرم سبک‌تر از مدل قبلی باشد. همچنین، ضمن افزایش فضای کابین، ارتقا بدنه و مرکز ثقل نیز کاهش داشته است تا فرمان‌پذیری خودرو بهبود یابد.

قیمت نهایی جنسیس G80 جدید نامشخص است. این محصول، از نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۰ وارد بازار جهانی خواهد شد و احتمالا، آستانه‌ی قیمت ۴۵ هزار دلاری خود را حفظ خواهد کرد.

منبع:zoomit.ir

  • پروانه بی پروا
  • ۰
  • ۰


نقش جعبه‌دنده در خودرو همواره زیر سایه‌ی عملکرد پیشرانه قرار دارد، اما حقیقت این است که جعبه‌دنده می‌تواند تفاوت میان یک سواری عالی و متوسط را رقم بزند.

در دنیای خودروسازی همواره عملکرد پیشرانه‌ها در کانون توجهات بوده است و این امر سبب شده تا به جعبه‌دنده‌ها آن‌طور که شایسته است بها داده نشود. در حقیقت بسیاری از افراد بدون در نظر گرفتن نقش جعبه‌دنده‌ها و تأثیرشان بر کیفیت سواری خودرو، تنها پیشرانه‌ها را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهند. با ظهور استفاده‌ی گسترده از انرژی الکتریکی در خودروها بالاخره فرصتی طلایی برای شرکت‌های فعال در زمینه‌ی فناوری انتقال قدرت پدید آمده است تا بتوانند جعبه‌دنده‌ها را در کانون توجهات قرار دهند.

در جعبه‌دنده‌های هیبریدی امروزی بیشتر قسمت‌ها نسبت به نمونه‌های به‌کار رفته در خودروهای معمولی دست‌نخورده باقی مانده است و تنها تفاوت را می‌توان در به‌کارگیری یک ژنراتور الکتریکی درون جعبه‌دنده دانست.

جعبه‌دنده

شرکت ZF که در زمینه‌ی تولید جعبه‌دنده‌های مختلف سرآمد است، چند سالی است که سبد محصولات خود را گسترش داده تا تنوعی از جعبه‌دنده‌های نوین را برای پاسخ‌گویی به نیازهای تازه‌ی بازار خودروسازی تولید کند. محصولات جدید ZF به خودروسازان اجازه می‌دهد تا از میان انتخاب‌های گوناگون مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنند. این محصولات عملکردی مشابه جعبه‌دنده‌های معمولی دارند، اما مبدل گشتاور در آن‌ها جای خود را به یک موتورالکتریکی داده است.

ظاهر جعبه‌دنده‌های جدید ZF تقریباً مشابه نمونه‌های قبلی است و به همین دلیل ابعادشان تغییری نکرده است و خودروسازان برای به‌کارگیری آن‌ها در محصولات خود با مشکل مواجه نمی‌شوند. حس و حال منتقل شده توسط جعبه‌دنده‌های جدید مانند نمونه‌های CVT نیست، بلکه مشابه جعبه‌دنده‌های معمولی تغییر دنده توسط راننده حس می‌شود. این جعبه‌دنده‌ها می‌توانند از طریق سیستم‌های بازیاب انرژی ترمز، انرژی الکتریکی تولید کنند و در زمان مورد نیاز با تولید گشتاور اضافی به پیشرانه کمک کنند.

جعبه‌دنده‌های هیبریدی ZF شامل نمونه‌های کوچک نیمه هیبریدی با ۴۸ ولتی با قدرت ۲۰ اسب‌بخار، نمونه‌های تمام هیبریدی با قدرت ۵۴ و ۱۲۱ اسب‌بخار و نمونه‌های ولتاژ بالا با قدرت ۱۳۴ اسب‌بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن‌متر است که می‌توانند در سیستم‌های انتقال قدرت چهار چرخ محرک و محور عقب محرک مورد استفاده قرار گیرند. ارتباط نمونه‌های تمام هیبریدی با پیشرانه می‌تواند در هنگام رانندگی تمام الکتریکی کاملاً قطع شود و انرژی الکتریکی تولیدی صرف به جریان انداختن و گردش مایعات در مکانیزم‌های هیدرولیکی پیشرانه شود، به‌علاوه قابلیت اعمال تغییرات برای هماهنگی با پیشرانه‌ها را دارند.

جعبه‌دنده

جعبه‌دنده‌های مورد استفاده در خودروهای الکتریکی بسیار ساده‌ترند. این جعبه‌دنده‌ها به‌طور معمول تک سرعته‌اند که برای کاهش سرعت چرخش موتور الکتریکی از حوالی ۱۲ هزار دور بر دقیقه تا سرعت‌های مناسب برای به حرکت درآوردن چرخ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بعضی خودروهای الکتریکی برای صرفه‌جویی در وزن و فضا از موتورهای الکتریکی کوچکتر با گشتاور تولیدی کمتر که و کارکرد ۲۰ هزار دور بر دقیقه ستفاده می‌شود. برای کاهش سرعت کارکرد این موتورها باید از جعبه‌دنده‌های دو سرعته استفاده شود. با وجود سادگی جعبه‌دنده‌های تک سرعته، اما بازهم مهندسی پیچیده‌ای در پس طراحی آن‌ها نهفته است. در این جعبه‌دنده‌ها سرعت چرخش در دو مرحله کاهش می‌یابد که نمونه‌ای از آن‌ها را می‌توان در فولکس‌واگن ID3 یافت.

برای کاهش سرعت دورانی شفت موتور و انتقال آن به چرخ‌ها، سرعت باید تا ۱۰ برابر کاهش یابد. تحقق این امر تنها با یک جفت چرخ‌دنده به این معنا است که قطر یکی از چرخ‌دنده‌ها نسبت به چرخ‌دنده‌ی دیگر بسیار بزرگتر است. در عمل استفاده از این حالت به دلیل محدودیت فضا امکان‌پذیر نیست، درنتیجه مهندسان کاهش سرعت را توسط دو جفت چرخ‌دنده و در دو مرحله انجام می‌دهند. اگرچه این سیستم‌ها از لحاظ الکترونیکی پیچیده هستند، اما در مقایسه با جعبه‌دنده‌های قبلی پیچیدگی کمتری دارند و این امر بیانگر آن است که برخی قطعات مهندسی نه‌تنها اهمیت خود را از دست نمی‌دهند، بلکه با گذشت زمان بر میزان حیاتی بودنشان افزوده می‌شود.

جعبه‌دنده بدون کلاچ

از دیگر پیشرفت‌های صورت گرفته می‌توان به جعبه‌دنده‌های سکوئنشال اشاره کرد. در این جعبه‌دنده‌ها برای تسریع روند تعویض دنده، کلاچ و قطعات مربوط به همسان‌سازی سرعت چرخ‌دنده‌ها حذف شده و به‌جای آن سیستم‌های الکترونیکی با اتصال به واحد کنترل الکترونیکی (ECU) خودرو در کسری از ثانیه گشتاور انتقالی را برای تعویض دنده حذف کرده و پس از تعویض دوباره اتصال گشتاور را برقرار می‌کنند.

منبع:zoomit.ir

  • پروانه بی پروا
  • ۰
  • ۰

 
فهرست ۱۰ خودروی بنزینی کم‌مصرف در سال ۲۰۲۰ منتشر شد که در آن نام محصولاتی از تویوتا، هوندا، نیسان، کیا، هیوندای و میتسوبیشی به چشم می‌خورد. 

مطالب زیادی در مورد مزایای خودروهای الکتریکی منتشر شده است. از مدل‌های نیم‌هیبریدی تا خودروهای تمام برقی که نیاز به بنزین را به‌طور کامل از بین می‌برند، آینده صنعت خودرو به نوعی متعلق به برقی‌سازی محصولات است. البته این بدان معنا نیست که خودروهای بنزینی در حال از بین رفتن هستند.

صرفه‌جویی در مصرف سوخت هدف تحسین‌برانگیزی است و خودروهای برقی آن را آسان می‌کنند. در فهرست ارائه‌شده خودروهای بنزینی با رتبه‌بندی مصرف سوخت ترکیبی EPA رتبه‌بندی شده‌اند. 

۱۰. تویوتا کمری L مدل ۲۰۲۰ 
Toyota Camry L / تویوتا کمری

مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر : ۸/۱ شهر - بزرگراه ۵/۷ - ترکیبی ۶/۹ (لیتر)
قیمت مدل پایه: ۲۴،۴۲۵ دلار
صرفه‌جویی در مصرف سوخت منحصر به خودروهای کوچک نیست. تویوتا کمری L مدل ۲۰۲۰، ارزان‌ترین نسخه‌ی این سدان است که از پیشرانه ۲/۵ لیتری چهار سیلندر و جعبه‌دنده هشت سرعته خودکار با مصرف ترکیبی ۶/۹ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر بهره می‌برد. قیمت نسخه‌ی پایه از ۲۴،۴۲۵ دلار شروع می‌شود. این خودرو تویوتا معمولاً برای استفاده در ناوگان‌های مختلف حمل‌ونقل مثل تاکسی‌رانی استفاده می‌شود. تویوتا کمری LE نیز پیشرانه ۲/۵ لیتری و جعبه‌دنده هشت دارد، اما دارای مصرف سوخت ترکیبی ۷/۳۵ لیتر است و قیمت آن از ۲۴،۹۷۰ دلار شروع می‌شود.

 

۹. کیا سراتو (فورته) FE مدل ۲۰۲۰ 
Kia Forte FE / کیا فورته

مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر : ۷/۵ شهر - بزرگراه ۵/۷ - ترکیبی ۶/۷۲ (لیتر)
قیمت مدل پایه : ۱۸،۷۹۰ دلار
تنها یک نسخه از کیا فورته ۲۰۲۰ دارای امتیاز مصرف سوخت ترکیبی ۶/۷۲ لیتر است: تیپ FE. این مدل همچنین ارزان‌ترین نسخه از کیا فورته به شمار می‌رود که قیمت آن از ۱۷،۸۹۰ دلار شروع می‌شود، اگرچه مشتریان برای به دست آوردن نسخه‌ی CVT باید ۹۰۰ دلار اضافی بپردازند. پیشرانه ۱۴۷ اسب بخاری FE همچنین در مدل‌های LXS و GT-Line خودرو کیا فورته (سراتو) موجود است و در آنجا مصرف سوخت ترکیبی به ۷/۱ لیتر می‌رسد.

 

۸. نیسان ورسا ۲۰۲۰ 
Nissan Versa / نیسان ورسا

مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر : ۷/۳۵ شهر - بزرگراه ۵/۸۸ - ۶/۷۲ ترکیبی (لیتر)
قیمت مدل پایه : ۱۶،۴۰۰ دلار
مدل جدید نیسان ورسا در نسل سوم خود همچنان کم‌مصرف و دارای مصرف سوخت ترکیبی ۶/۷۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است، اما تنها در صورتی که از جعبه‌دنده CVT بهره ببرد. این آپشن ۱.۶۷۰ دلاری، میزان مصرف سوخت ترکیبی در مدل مجهز به جعبه‌دنده دستی را از ۷/۸۴ به ۶/۷۲ لیتر می‌رساند. خودرو نیسان ورسا S مجهز به جعبه‌دنده CVT با مبلغ ۱۶،۴۰۰ دلار عرضه می‌شود، اگرچه تیپ‌های SV و SRبه‌صورت استاندارد CVT دارند. ورسا از پیشرانه چهار سیلندر ۱/۶ لیتری با ۱۲۲ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۴ نیوتن‌متر گشتاور بهره می‌برد.

 

۷. تویوتا یاریس ۲۰۲۰
Toyota Yaris Hatchback / تویوتا یاریس هاچ بک

مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر : ۷/۳۵ شهر - بزرگراه ۵/۸۸ - ۶/۷۲ ترکیبی (لیتر)
قیمت مدل پایه : ۱۷،۷۵۰ دلار 
دومین خودروی تویوتا در این فهرست، یاریس است که ازپیشرانه ۱/۵ لیتری چهار سیلندر و جعبه‌دنده ۶ سرعته خودکار با مصرف سوخت ۳/۷۲ لیتر استفاده می‌کند. جعبه‌دنده دستی ۶ سرعته، تنها در سدان‌های یاریس L و LE موجود است و میزان مصرف سوخت ترکیبی را به ۶/۹۱ لیتر می‌رساند. قیمت جعبه‌دنده خودکار ۱،۱۰۰ دلار در نسخه‌های پایه L و LE است (قیمت آن‌ها از ۱۵،۶۵۰ دلار و ۱۶،۶۵۰ دلار شروع می‌شود)، اگرچه این جعبه‌دنده در یاریس هاچ‌بک LE با قیمت‌ ۱۷،۷۵۰ دلار و تمام تیپ‌های گران‌تر از آن، به‌صورت استاندارد عرضه می‌شود. پیشرانه ۱/۵ لیتری این خودرو، ۱۰۶ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد.

 

۶. تویوتا کرولا SE مدل ۲۰۲۰ 
Toyota Corolla Hatchback / هاچ بک تویوتا کرولا

مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر : ۷/۳۵ شهر - بزرگراه ۵/۷۳ - ۶/۷۲ ترکیبی (لیتر)
قیمت مدل پایه : ۲۱،۳۹۰ دلار
نسخه پایه تویوتا کرولا SE هاچ‌بک مدل ۲۰۲۰ با جعبه‌دنده CVT، کم‌مصرف‌ترین عضو خانواده محبوب کرولا است و مصرف سوخت ترکیبی آن به ۶/۷۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد. قیمت این خودرو با پیشرانه ۱۶۸ اسب‌بخاری و گشتاور ۲۰۴ نیوتن‌متر از ۲۱،۳۹۰ دلار شروع شود که ۶۷۵ دلار مربوط به جعبه‌دنده CVT است. سدان تویوتا کرولا از پیشرانه ۲ لیتری مجهز به جعبه‌دنده CVT و مصرف سوخت ترکیبی ۶/۹۱ لیتر بهره می‌برد. این پیشرانه تنها در تیپ SE با قیمت ۲۲،۰۵۰ دلار و تیپ‌های گران‌تر از موجود است.

 

۵. کیا ریو ۲۰۲۰ 
Kia Rio / کیا ریو

مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر : ۷/۱ شهر - بزرگراه ۵/۷۳ - ۶/۵۳ ترکیبی (لیتر)
قیمت مدل پایه : ۱۵،۸۵۰ دلار
مصرف بنزین دو تیپ کیا ریو با پیشرانه ۱/۶ لیتری تنفس طبیعی و ۱۲۰ اسب‌بخار قدرت و جعبه‌دنده CVT برابر ۶/۵۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی است. قیمت پایه ریو LX از ۱۵،۸۵۰ دلار شروع می‌شود؛ اگرچه به‌نظر می‌رسد ریو S با قیمت ۱۶،۴۹۰ دلار گزینه‌ی بهتری باشد، که به همان اندازه کارآمد و کم‌مصرف است، اما امکانات و تجهیزات بیشتری دارد.

 

۴. هوندا فیت LX مدل ۲۰۲۰ 
Honda Fit LX / هوندا فیت ال ایکس

مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر : ۷/۱۲ شهر - بزرگراه ۵/۸۸ - ۶/۵۳ ترکیبی (لیتر)
قیمت مدل پایه : ۱۶،۹۹۰ دلار
هوندا فیت تنها در نسخه‌ی LX با جعبه‌دنده CVT، مصرف سوخت ترکیبی ۶/۵۳ لیتر درهر ۱۰۰ کیلومتر دارد. زیر کاپوت این خودرو پیشرانه ۱/۵ لیتری تنفس طبیعی یافت می‌شود که ۱۲۸ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند (مدل‌های مجهز به جعبه‌دنده دستی قدرتمندتر هستند و ۱۳۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۴ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کنند). قیمت هوندا فیت LX از ۱۶،۱۹۰ دلار شروع می‌شود، اگرچه CVT به‌صورت سفارشی باقیمت ۸۰۰ دلار عرضه می‌شود.

 

۳. هیوندای النترا اکو ۲۰۲۰ 
Hyundai Elantra Eco / هیوندای النترا اکو

مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر : ۷/۱۲ شهر - بزرگراه ۵/۷۳ - ۶/۵۳ ترکیبی (لیتر)
قیمت مدل پایه : ۲۱،۴۵۰ دلار
هیوندای الانترا ۲۰۲۰ مدل Eco با قیمت ۲۱،۴۵۰ دلار، از پیشرانه ۱/۴ لیتری توربوشارژ و جعبه‌دنده هفت سرعته دوکلاچه بهره می‌برد. این خودرو هیوندای با پیشرانه ۱۲۸ اسب بخاری مصرف سوخت ترکیبی ۶/۵۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد. ازبین چهار تیپ النترا مجهز به پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی دارای مصرف سوخت ترکیبی ۶/۷۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، سه تیپ ارزان‌تر از مدل اکو هستند.

۲. هوندا سیویک EX سدان مدل ۲۰۲۰ 
 Honda Civic EX / هوندا سیویک

مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر : ۷/۳۵ شهر - بزرگراه ۵/۶ - ۶/۵۳ ترکیبی (لیتر)
قیمت مدل پایه : ۲۳،۸۰۰ دلار
هوندا سیویک از پیشرانه ۱/۵ لیتری مجهز به توربوشارژر و جعبه‌دنده CVT بهره می‌برد و قادر است با بنزین اکتان ۸۷، در ۱۰۰ کیلومتر ۶/۵۳ لیتر سوخت مصرف کند.

مقاله‌های مرتبط:
کم‌مصرف‌ترین خودروهای بنزینی و دیزلی در سال ۲۰۱۹
کم‌مصرف‌ترین خودروهای تمام بنزینی بازار جهانی در سال ۲۰۱۸
هوندا سیویک فقط در تیپ‌های EX ، EX-L یا تورینگ موجود است که قیمت آن‌ها به ترتیب از ۲۳،۸۰۰، ۲۵،۰۰۰ و ۲۷،۷۰۰ دلار شروع می‌شود. نسخه سدان مصرف سوخت پایین را فدای امتیازات دیگر مانند پیشرانه چهار سیلندر ۲ لیتری با مصرف سوخت ترکیبی ۷/۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌کند. تیپ EX از پیشرانه چهار سیلندر با ۱۷۴ اسب‌بخار قدرت و ۲۱۹ نیوتن‌متر گشتاور بهره می‌برد. 

سیویک کوپه دودر مصرف سوخت ترکیبی ۶/۷۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد؛ درحالی‌که هاچ‌بک پنج‌در هوندا سیویک، ۶/۹۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف می‌کند.

۱ . میتسوبیشی میراژ ES مدل ۲۰۲۰ 
Mitsubishi Mirage ES / میتسوبیشی میراژ

مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر : ۶/۵۳ شهر - بزرگراه ۵/۴۶ - ترکیبی ۶/۰۳ (لیتر) 
قیمت مدل پایه : ۱۵،۲۹۵ دلار
میتسوبیشی میراژ ۲۰۲۰ دارای پیشرانه سه سیلندر ۱/۲ لیتری است که تنها ۷۸ اسب‌بخار قدرت و ۱۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. میراژ کم‌مصرف‌ترین خودروی بنزینی در ایالات متحده آمریکا است که مصرف سوخت ترکیبی آن به ۶/۳۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد. برای خرید خودرو میتسوبیشی میراژ ES مجهز به جعبه‌دنده CVT، باید ۱،۳۰۰ دلار بیشتر از قیمت اولیه ۱۳،۹۹۵ دلاری پرداخت کرد.

سایر نسخه‌های میتسوبیشی میراژ از نظر مصرف سوخت وضعیت بدتری نسبت به نسخه هاچ‌بک ندارند. سدان چهاردر میراژ G4 مجهز به همان پیشرانه ۱/۲ لیتری، با جعبه‌دنده CVT، مصرف سوخت ترکیبی آن به ۶/۰۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد، درحالی‌که مصرف سوخت مدل مجهز به جعبه‌دنده دستی پنج سرعته ۶/۵۳ لیتر است. قیمت نسخه CVT از  ۱۶،۲۹۵ دلار و نسخه مجهز به جعبه‌دنده دستی از ۱۴،۹۹۵ دلار آغاز می‌شود.

  • پروانه بی پروا
  • ۰
  • ۰


جنرال موتورز از مینی‌ون لوکس بیوک GL8 Avenir برای بازار چین رونمایی کرد که با جدیدترین فناوری‌های ایمنی و پیشرانه ۲ لیتری با قدرت ۲۲۷ اسب‌بخار عرضه می‌شود.

خودروی مفهومی بیوک GL8 Avenir، مینی‌ون لوکس خودروساز آمریکایی که سال گذشته در نمایشگاه شانگهای رونمایی شده بود، اکنون به واقعیت تبدیل شده است. اوایل ماه جاری، بیوک اعلام کرد که این خودروی مفهومی را تولید می‌کند. در آن زمان، جزئیات مربوط به این مدل دردسترس نبود، اما اکنون اطلاعات بیشتری درباره‌ی GL8 اونیر به‌همراه چند تصویر تازه وجود دارد که به ما کمک می‌کند نگاهی به این مینی‌ون بیندازیم.

Buick GL8 Avenir / مینی ون بیوک gl8 اونیر

بیوک GL8 Avenir تنها در چین در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت و  پیش‌سفارش این مدل آغاز شده است. مشتریان می‌توانند در ازای پرداخت مبلغ ۶،۸۸۸ یوان (۹۷۰ دلار)، GL8 Avenir را پیش‌خرید می‌کنند. این خودرو با هدف رقابت با لکسوس LM، مرسدس بنز کلاس V و فولکس‌واگن Viloran، در سه پیکربندی مختلف چهار، ۶ و ۷ صندلی ارائه می‌شود.

طراحی GL8 Avenir مانند مدل مفهومی آن به‌نظر می‌رسد؛ با این حال، تفاوت‌های جزئی نیز وجود دارد. آینه‌های جانبی در مدل تولیدی، بزرگتر از آینه‌های موجود در مدل مفهومی هستند. طراحی سپر جلوی نسخه تولیدی نیز کاملا متفاوت است. چراغ‌های جلوی ماتریسی LED و جلوپنجره با طرح الماس بدون تغییر به‌نظر می‌رسند. هنوز نمی‌دانیم که آیا تغییرات مهمی در قسمت عقب ایجاد شده یا نه؛ زیرا بیوک تصاویر دقیقی ارائه نکرده است، اما چراغ‌های عقب بین این دو مدل یکسان هستند.

درحالی‌که بیوک GL8 Avenir از نمای بیرونی به اندازه کافی جذاب به‌نظر می‌رسد، اما ارتقای داخل کابین بیشتر و جامع‌تر است؛ زیرا داخل کابین، بیشترین اهمیت را برای خریداران خودروهای لوکس چندمنظوره دارد. مینی‌ون جدید بیوک، صندلی‌های چرمی را با تزئینات و دوخت سفارشی ارائه می‌دهد و همچنین مدل ۶ صندلی آن به میزهایی در ردیف دوم مجهز است.

Buick GL8 Avenir / مینی ون بیوک gl8 اونیر

داشبورد دارای صفحه‌نمایش گسترده‌ای است که دو نمایشگر ۱۲/۳ اینچی را ادغام می‌کند. آخرین فناوری اتصال بیوک eConnect ۳.۰ همچنین شامل به‌روزرسانی‌های بی‌سیم، صفحه‌نمایش ۱۴ اینچی هدآپ (HUD)، آینه عقب دیجیتال و همچنین سازگاری با اپل کارپلی و بایدو لایف می‌شود. سرویس OnStar 4G LTE نیز همانند سیستم نورپردازی کابین با ۱۲۸ رنگ به‌صورت استاندارد وجود دارد. بیوک GL8 Avenir همچنین به جدیدترین فناوری‌های ایمنی مانند کنترل حرکت در مرکز جاده، هشدار شلوغی ترافیک، قابلیت تشخیص برداشتن دست از روی فرمان و سایر موارد شامل ۲۰ قابلیت رانندگی هوشمند مجهز شده است.

مقاله‌های مرتبط:
بیوک آنکور ۲۰۲۰ و مدل برقی Velite 6 MAV در چین رونمایی شدند
بیوک LaCrosse فیس‌لیفت برای بازار چین معرفی شد
نوع چهار صندلی لوکس‌ترین نسخه‌ی این سری به شمار می‌رود، زیرا دارای دو صندلی شبیه بزرگ در عقب است. صندلی‌های عقب از قابلیت‌های خم‌شدن و تهویه و ماساژ برخوردار هستند. دو نمایشگر روی کنسول که صندلی‌های عقب را از هم جدا می‌کند برای تنظیم صندلی و عملکرد تهویه و همچنین سیستم صوتی Bose Centerpoint استفاده می‌شود.

بیوک GL8 Avenir از پیشرانه بنزینی چهار سیلندر ۲ لیتری LSY همراه‌با توربوشارژر بهره می‌برد که ۲۲۷ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و به جعبه‌دنده ۹ سرعته خودکار متصل می‌شود. تحویل این ون در چین از تابستان امسال آغاز خواهد شد و خبری از فروش آن در ایالات متحده نیز نخواهد بود. 

منبع:zoomit.ir

  • پروانه بی پروا
  • ۰
  • ۰


به‌دنبال همه‌گیری ویروس کرونا، شرکت‌های خودروسازی بزرگ مانند فیات کرایسلر، دایملر و تویوتا به‌دنبال دریافت وام‌های چند میلیارد دلاری برای مواجهه با این بحران هستند.

خودروسازان در سرتاسر جهان مشغول به تحقیق درباره‌ی گزینه‌های مختلفی هستند تا تولید خود را در طول همه‌گیری ویروس کرونا ادامه دهند. دولت‌ها از کارگران کسب‌وکارهای غیرضروری می‌خواهند که در خانه بمانند و این بدان معنا است که چند خودروساز مجبور شده‌اند تولید خودرو را متوقف کنند. براساس چند گزارش، فیات کرایسلر، دایملر و تویوتا همگی دریافت وام‌های میلیارد دلاری را بررسی می‌کنند.

اتوموتیو نیوز به نقل از افراد مطلع اعلام کرد که تویوتا به‌دنبال دریافت وام ۹ میلیارد دلاری است. خودروساز ژاپنی در پاسخ به بحران کووید ۱۹ چند کارخانه را در سراسر جهان از جمله ایالات متحده، فرانسه، هند، برزیل، فیلیپین و سایر کشورها را تعطیل کرده است. در ایالات متحده آمریکا، کارخانه‌های تویوتا از روز ۱ فروردین (۲۳ مارس) تعطیل شدند، اگرچه این خودروساز دیروز اعلام کرد که امیدوار است تولید خود را در اول اردیبهشت (۲۰ آوریل) دوباره آغاز کند.

toyota / تویوتا

به گزارش بلومبرگ، دایملر نیز در وضعیت مشابهی به سر می‌برد و اخباری مبنی بر اینکه این خودروساز آلمانی در حال مذاکره برای دریافت وام است، به گوش می‌رسد. طبق گفته افراد مطلع، دایملر به‌دنبال دریافت وام ۱۰ میلیارد یورویی (۱۱/۰۳ میلیارد دلار) است. دایملر نیز مانند سایر خودروسازان، چند کارخانه خود را در سراسر جهان تعطیل کرد و ساعت کار در کارخانه آلاباما در ایالات متحده را کاهش داد.

به گزارش رویترز، فیات کرایسلر (FCA) نیز برای تأمین اعتبار اضافی تلاش می‌کند و برای دریافت تسهیلات ۳/۵ میلیارد یورویی (۳/۸ میلیارد دلار) با دو بانک توافق کرده است. بسیاری از کارخانه‌های این خودروساز در سراسر جهان، از جمله مواردی که در آمریکای شمالی وجود دارد، تعطیل است. وام جدید به تسهیلات اعتباری ۷/۷ میلیارد یورویی (۸/۶ میلیارد دلار) موجود این خودروساز اضافه می‌شود. این خودروساز امیدوار است که عملیات تولید را در ایالات متحده و کانادا از ۲۶ فروردین (۱۴ آوریل) دوباره آغاز کند.

تلاش این شرکت‌های برای وام گرفتن در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از مردم سراسر جهان در کشورهای مختلف قرنطینه هستند، زیرا دولت‌ها برای آهسته‌تر شدن روند شیوع ویروس کرونا تلاش می‌کنند. فورد هفته گذشته اعلام کرد که در حال بهره‌برداری از خطوط اعتباری موجود است تا طوفان اقتصادی پیش رو را پشت سر بگذارد. ویروس کرونا تأثیر عمیقی بر خودروسازان و رویدادهای مربوط به خودرو مانند گودوود (Goodwood) داشته است.

جنرال موتورز به‌دنبال کاهش حقوق کارمندان
ویروس کرونا اکثر افراد و مشاغل را تحت تأثیر قرار داده است و نه‌تنها بر سلامت جسمی، بلکه بر سلامت مالی نیز تأثیر می‌گذارد. طبق گزارش‌ها، جنرال موتورز با پیش‌بینی شرایط رکود، دور جدیدی از مرخصی‌ها و کاهش حقوق نیروی کار اداری را در دستور کار خود قرار داده است. طبق گزارش اتوموتیو نیوز، در این اقدام شاهد کاهش حقوق ۲۰ درصدی یا بیشتر کارکنان جنرال موتورز خواهیم بود، درحالی‌که تقریبا ۶،۵۰۰ کارگر علاوه بر کاهش حقوق مرخص شده‌اند. برخی از برنامه‌های توسعه و تولید، حداقل به‌طور موقت متوقف می‌شوند؛ با این حال مزایای سلامت (بیمه درمانی) تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

موقعیت‌های کاری درگیر در درجه اول در بخش‌های مهندسی و تولید هستند که کارهای آن‌ها نمی‌تواند در خانه انجام شود. با این حال چنین شرایطی به‌معنای بیکاری نیست، اما در این گزارش آمده است که ۶،۵۰۰ کارمند جنرال موتورز به مرخصی فرستاده می‌شوند و تا زمان از سرگیری کار، حقوق آن‌ها ۲۵ درصد کاهش می‌یابد. کسانی که هنوز مشغول به کار هستند، کاهش ۲۰ درصدی دستمزد را تجربه خواهند کرد؛ هرچند جنرال موتورز متعهد است تا ۱۵ مارس ۲۰۲۱، کلیه دستمزدهای پرداخت نشده معوق را بپردازد.

General Motors / جنرال موتورز

مدیران نیز از این کاهش حقوق مصون نیستند. این طرح شامل ۳۰ درصد کاهش برای مدیران ارشد جنرال موتورز است و حقوق سایر مدیران نیز ۲۵ درصد کاهش خواهد یافت. کاهش ۲۰ درصدی دستمزد همچنین به هیئت مدیره جنرال موتورز نیز می‌رسد، اما برخلاف سایر کارمندان، دستمزدهای معوق پرداخت نمی‌شود.

هدف این است که کمک‌های مالی فوری به جنرال موتورز ارائه شود، زیرا هم‌اکنون درآمد غول خودروسازی آمریکا تقریبا صفر است. چنین اتفاقی پس از اخراج بخشی از نیروی کار در پایان سال ۲۰۱۸ نیز رخ داد که این شرکت ۱۵ درصد از کارکنان حقوق‌بگیر خود را اخراج کرد. در این طرح همچنین شاهد بسته شدن چند کارخانه جنرال موتورز، از جمله کارخانه لرداستاون (Lordstown) در اوهایو بودیم که شورولت کروز قبلا در آن ساخته می‌شد.

چند خودروساز اعلام کردند که تولید خودرو می‌تواند از نیمه ماه آوریل در آمریکای شمالی ازسر گرفته شود. تا زمانی‌که آمار قربانیان و مبتلایان به بیماری کرونا در ایالات متحده آمریکا افزایش می‌یابد، نمی‌توان امیدی به پایان تعطیلی و بازگشایی مجدد کارخانه‌ها داشت. 

فولکس‌واگن و مواجهه با ویروس کرونا
هفته گذشته فولکس‌واگن اعلام کرد که به دلیل شیوع ویروس کرونا، تولید خودرو را در سراسر اروپا متوقف خواهد کرد. با این حال براساس گزارش جدید اتوموتیو نیوز اروپا، این خودروساز هنوز هر هفته حدود ۲/۲ میلیارد دلار (حدود ۲ میلیارد یورو) برای هزینه‌های ثابت می‌پردازد؛ کاری که هیچ خودروساز دیگری نمی‌تواند به‌طور نامحدود انجام دهد.

فولکس‌واگن مانند فورد، FCA و تویوتا، به‌دنبال از سرگیری تولید خودرو در هر کجا که ممکن باشد، است. این به‌معنای بازگشت کارگران به کار، حفظ مسافت ایمن از یکدیگر و در عین حال ضد عفونی کردن تجهیزات است. هربرت دیس به‌تازگی اعلام کرد که تولید خودرو در چین به حالت قبل باز می‌گردد، اگرچه هنوز به‌صورت کامل به وضعیت گذشته بازنگشته است.

car production / تولید خودرو

مقاله‌های مرتبط:
تعطیلی خودروسازان آمریکایی به دلیل کرونا تمدید شد
سه کارخانه فورد در اروپا به‌دلیل شیوع کرونا تعطیل شد
خودروساز آلمانی تمام گزینه‌های خود را بررسی می‌کند؛ زیرا با همان وضعیت اقتصادی نامشخصی که بسیاری از شرکت‌ها و مردم با آن رو‌به‌رو هستند، سروکار دارد. کاهش نیروی کار، ممکن به‌نظر می‌رسد، اگرچه این خودروساز هیچ‌گونه روش مشخصی ارائه نکرده است. با این حال، هربرت دیس اظهار داشت که فولکس‌واگن تنها در صورت «مداخله شدید» می‌تواند بحران را بدون زیان و کاهش مشاغل پشت سر بگذارد.

یکی دیگر از طرح‌هایی که فولکس‌واگن برای مواجهه با این مشکل بررسی می‌کند، امکان فروش اوراق بهادار تجاری برای پوشش تعهدات خود است. خودروساز آلمانی هنوز به‌دنبال وام بانکی نرفته است. براساس گزارش اتوموتیو نیوز، فولکس‌واگن به بیش از ۲۰ میلیارد دلار اعتبار دسترسی دارد. 

دیروز چند خودروساز اعلام کردند که قصد دارند از ماه آینده تولید و کار خود را از سر بگیرند. فورد از ۱۸ فروردین (۶ آوریل) کارخانه‌ای را در مکزیک بازگشایی مجدد می‌کند و سایر کارخانه‌های آن در آمریکای شمالی از ۲۶ فروردین (۱۴ آوریل) کار خود را دوباره آغاز می‌کنند. فیات کرایسلر نیز در نظر دارد از ۲۶ فروردین تولید را از سر بگیرد. تویوتا اعلام کرد تولید خودرو را در آمریکای شمالی از ابتدای اردیبهشت آغاز خواهد کرد.

خودروسازان همچنین درصدد هستند تا در تولید تجهیزات پزشکی موردنیاز به کمک مراکز درمانی بشتابند. کارگران فورد و UAW در حال ساخت محافظ صورت هستند و FCA نیز در حال تولید یک میلیون ماسک در ماه برای کادر درمانی در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا است.

منبع:zoomit.ir

  • پروانه بی پروا
  • ۰
  • ۰


کمربندی ایمنی به‌عنوان یکی از فناوری‌های ایمنی ابتدایی و در‌عین‌حال حیاتی‌ خودرو نقش بسزایی در حفظ جان سرنشینان ایفا می‌کند.

براساس گزارش اداره‌ی ملی ایمنی بزرگراه‌ها آمریکا (NHTSA) استفاده از کمربند ایمنی سالانه جان ۱۳ هزار آمریکایی را نجات می‌دهد و در تصادفات منجر به مرگ، حدود ۷ هزار نفر از آمار متوفیان را می‌کاهد. البته استفاده از کمربند ایمنی در بعضی حالات نادر، می‌تواند باعث بروز آسیب‌های جدی و مرگ شود؛ اما تقریبا همه‌ی متخصصان ایمنی بر این باورند استفاده از کمربند ایمنی می‌تواند بخت زنده‌ماندن سرنشینان در تصادفات را به‌طورچشمگیری افزایش دهد. با استناد به گزارش NHTSA، استفاده از کمربند ایمنی حداکثر ۵۰ درصد احتمال مرگ سرنشینان جلو را کاهش می‌دهد.

با اندکی تأمل در این آمار و ارقام، به تأثیر شگفت‌انگیز کمربند ایمنی در حفظ جان افراد پی می‌بریم؛ اما به‌راستی تسمه‌ای پارچه‌ای چگونه می‌تواند فاصله‌ی میان مرگ و زندگی باشد؟ این قطعه‌ی به‌ظاهر ساده چگونه عمل می‌کند؟ چه فناوری‌ای در پسِ این حافظ جان انسان‌ها نهفته است؟ در این مقاله، سعی می‌کنیم ضمن پاسخ‌گویی به این سؤالات، سایر جنبه‌های فنی و پیشرفت‌ها در این زمینه را بررسی کنیم.

مفهوم تصادف و قوانین فیزیکی حاکم بر آن
ایده‌ی ابتدایی استفاده از کمربند ایمنی بسیار ساده است: این تکه تسمه‌ی بافته‌شده وظیفه دارد از پرتاب‌شدن و حرکت ناگهانی سرنشینان به‌سمت جلو هنگام توقف ناگهانی ناشی از تصادف جلوگیری کند. سؤال مهم این است: چرا هنگام تصادف یا توقف ناگهانی به‌سمت جلو پرتاب می‌شویم؟ پاسخ کوتاه «اینرسی» است.

اینرسی تمایل جسم برای حفظ حرکت با سرعت و جهت مشخص است تا زمانی‌که سرعت یا جهت حرکت یا هر دو به‌واسطه‌ی عاملی بیرونی دچار تغییر شود. به‌بیان‌دیگر، اینرسی مقاومت جسم دربرابر تغییر سرعت یا جهت حرکت است؛ چراکه به‌طورطبیعی اجسام دوست دارند حالت پیشین خود را حفظ کنند. برای مثال، خودرویی که با سرعت ۸۰ کیلومتربرساعت در جهتی خاص در حال حرکت است، براساس اینرسی به حفظ جهت و سرعت حرکت خود تمایل دارد. در این حالت، مقاومت هوا و اصطکاک سرعت خودرو را کاهش می‌دهند که در این حالت، پیشرانه وظیفه‌ی جبران مقاومت‌های ذکرشده را برعهده دارد.

کمربند ایمنی

علاوه‌بر خودرو، سرنشینان و سایر اجزای موجود در خودرو اینرسی خاص خود را دارند که با اینرسی خودرو متفاوت است. برای درک این موضوع، تصور کنید خودرو از حالت سکون سرعت‌گیری برای رسیدن به سرعتی خاص را شروع می‌کند. در این حالت، افراد و اجزای موجود در خودرو به‌طورتقریبی با شتاب و سرعتی برابر با خودرو به‌حرکت درمی‌آیند. در این وضعیت، تصور می‌کنید خودرو و تمام سرنشینان و اجزای آن باید به‌صورت شیئی واحد در نظر گرفته شوند؛ اما درصورت برخورد خودرو با تیر چراغ برق، به‌طورواضح مشاهده می‌شود اینرسی خودرو و سایر اجزای موجود در آن متفاوت‌اند. در این حالت، تیر چراغ برق سبب می‌شود خودرو در کسری از ثانیه به حالت سکون برسد؛ اما سرنشینان تمایل دارند با سرعت قبلی (آخرین سرعت قبل از برخورد) به حرکت ادامه دهند.

بدون استفاده از کمربند ایمنی، سرنشینان با آخرین سرعت قبل از تصادف به‌سمت جلو پرتاب می‌شوند که در این وضعیت، یا به فرمان یا به شیشه‌ی جلو یا به صندلی سرنشینان جلو خودرو برخورد خواهند کرد. نتیجه‌ی این برخورد رسیدن به حالت سکون خواهد بود؛ اما انرژی ناشی از برخورد می‌تواند به‌راحتی سبب مرگ یا جراحات جدی شود. به‌همین‌دلیل، هنگام وقوع تصادف اینرسی سرنشینان باید با اعمال نیرو کنترل شود. نیروی اعمالی باید به نواحی مشخص و با اندازه‌ای کنترل‌شده به سرنشینان وارد شود تا خود سبب بروز آسیب نشود. برای مثال، درصورت برخورد سر سرنشینان با شیشه‌ی جلو، نیروی زیادی به‌صورت متمرکز به سر وارد خواهد شد که نتیجه‌ی آن آسیب‌های جدی است. کمربند ایمنی با اعمال نیروی بازدارنده بر نواحی کم‌خطرتر بدن، ضمن توزیع نیروی حاصل از برخورد، مدت زمان اعمال نیرو را افزایش می‌دهد تا توزیع نیروی لحظه‌ای کاهش یابد و بخش‌های حیاتی بدن را از آسیب جدی حفظ کند.

نقش کمربند ایمنی حین برخورد
در بخش قبل، دریافتیم هنگام تصادف، خودرو در کسری از ثانیه متوقف می‌شود و درنتیجه‌ی وجود اینرسی، سرنشینان به حفظ سرعت قبلی تمایل دارند؛ ولی باید با اعمال نیرویی اینرسی سرنشینان مهار شود. وظیفه‌ی کمربند ایمنی این است که با توزیع نیروی حاصل از برخورد در نقاط با آسیب‌پذیری کمتر، از پرتاب‌شدن سرنشینان جلوگیری کند. در بخش جلو و عقب خودرو، فضاهایی وجود دارند که وظیفه‌‌شان جذب ضربات تصادف ازطریق خُردشدن و تغییر شکل است. هنگام تصادف، بخشی از نیرو صرف خُردکردن و تغییرشکل این فضاها می‌شود و بقیه‌ی نیرو به کابین خودرو و سرنشینان وارد می‌شود.

کمربند ایمنی

کمربند ایمنی معمولی با توزیع نیرو روی دو بخش مجزا، وظیفه‌ی خود را انجام می‌دهد. بخشی در ناحیه‌ی فوقانی بدن (دور کمر) قرار می‌گیرد و بخش دیگر از شانه تا روی قفسه‌ی سینه امتداد می‌یابد. کمربند ایمنی محکم به بدنه‌ی اصلی خودرو متصل می‌شود تا از عملکرد مناسب آن مطمئن شود. درصورت استفاده‌ی صحیح از کمربند ایمنی، هنگام تصادف بخش بزرگی از نیروی بازدارنده به ناحیه‌ی میانی بدن و قفسه‌ی سینه وارد خواهد شد که در اغلب مواقع بدون آسیب سبب حفظ جان سرنشینان می‌شود. با این کار، نیروی بازدارنده در سطح زیادی از بدن توزیع می‌شود؛ به‌همین‌دلیل، اندازه‌ی نیروی اعمالی در‌مقایسه‌با حالتی کمتر است که نیروی بازدارنده بر ناحیه‌ای کوچک نظیر سر متمرکز می‌شود. به‌علاوه، الیاف استفاده‌شده در کمربند ایمنی قابلیت کشسانی بسیار اندکی دارند که این موضوع هنگام بروز تصادفات شدید ممکن است بخشی از نیروی تصادف را جذب کند و سبب کش‌آمدن کمربند شود تا درنتیجه‌ی آن، از میزان نیروی اعمالی به سرنشینان کاسته شود.

ساده‌ترین نوع کمربند ایمنی را می‌توان در بعضی از ترن‌های هوایی یافت. در این کمربندها، تسمه‌ی تنیده‌شده‌ای از الیاف با استحکام فراوان به بدنه‌ی ترن پیچ و با بسته‌شدن آن، سرنشین محکم و با حداقل آزادی به صندلی فشرده می‌شود. این حالت ایمنی زیادی دارد؛ اما راحتی سرنشینان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. خوشبختانه کمربند ایمنی به‌کاررفته در خودروها قابلیت باز و جمع شدن دارد. این کمربندها به مکانیزمی مجهزند که می‌توانند با تغییر طول سبب ایجاد آزادی حرکتی مناسب شوند و سرنشین را همواره ایمن روی صندلی حفظ کنند.

مکانیزم استفاده‌شده در کمربندی ایمنی
در کمربند ایمنی معمولی، تسمه‌ی کمربند به مکانیزمی جمع‌کننده متصل است. هسته‌ی مرکزی این مکانیزم از قرقره‌ای تشکیل شده است که فنر پیچشی گشتاور موردنیاز برای چرخاندنش را فراهم می‌کند. این مکانیزم سبب می‌شود برای بستن کمربند ایمنی مجبور شوید آن را بکشید تا همیشه طول بهینه‌ی کمربند برای حفاظت حداکثری از سرنشین حفظ شود.

کمربند ایمنی

با کشیدن کمربند ایمنی، قرقره به‌صورت پادساعت‌گرد می‌چرخد و درنتیجه‌ی آن، فنر پیچشی نیز به‌صورت پادساعت‌گرد جمع می‌شود. انرژی پتانسیل فنر سبب چرخش ساعت‌گرد قرقره و جمع‌شدن تسمه‌ی کمربند می‌شود. این مکانیزم علاوه‌بر جمع‌کردن تسمه، هنگام استفاده از کمربند ایمنی سبب محکم‌شدن آن روی بدن می‌شود. مکانیزم جمع‌کننده‌ی کمربند ایمنی به قفلی نیز مجهز است که از افزایش طول کمربند هنگام تصادف مانع می‌شود. به‌طورکلی، مکانیزم قفل‌کننده‌ی کمربند ایمنی به دو صورت فعال می‌شود: نوعی از قفل‌ها با تشخیص تغییر ناگهانی در حرکت خودرو فعال می‌شود و در نوع دیگر، تغییر ناگهانی در حرکت تسمه‌ی کمربند آن را فعال می‌کند.

کمربند ایمینی

در سیستم قفل نوع اول، سیستم قفل با تشخیص کاهش شتاب شدید و ناگهانی مانند حالتی که در تصادف روی می‌دهد، سبب قفل‌شدن کمربند می‌شود و از افزایش طول تسمه و برخورد سرنشینان با فرمان و سایر اجزا جلوگیری می‌کند. بخش اصلی در این مکانیزم پاندولی (وزنه) با وزن مشخص است که به دندانه‌ای متصل است. هنگام وقوع تصادف، اینرسی پاندول سبب حرکت آن به‌سمت جلو و درنتیجه‌ی آن، دندانه‌ی متصل به سر دیگر پاندول با دندانه‌های قرقره درگیر می‌شود. با درگیرشدن دندانه‌ها، چرخش قرقره متوقف و افزایش طول کمربند متوقف می‌شود. با رسیدن به حالت سکون پس از تصادف، پاندول دوباره در موقعیت تعادل قرار می‌گیرد و دندانه‌ها از یکدیگر جدا می‌شوند و عملکرد کمربند به حالت عادی بازمی‌گردد.

کمربند ایمنی

در سیستم قفل نوع دوم، سرعت چرخش قرقره عامل فعال‌شدن قفل کمربند ایمنی است. قطعه‌ی اصلی در این مکانیزم کلاچی گریز از مرکز است. در نمونه‌های ساده، اهرمی متصل به فنر روی قرقره تعبیه شده است که در حالت چرخش عادی و آرام، قرقره کامل روی آن قرار گرفته است. با چرخش قرقره سریع‌تر از حد تعیین‌شده، فنر متصل به اهرم سبب می‌شود تحت‌تأثیر نیروی گریز از مرکز زبانه‌ی اهرم به‌سمت خارج از قرقره حرکت کند. این جابه‌جایی کوچک کافی است تا دندانه‌ی تعبیه‌شده در خارج از قرقره با اهرم درگیر شود. دندانه‌ی یادشده را پین درون مسیری منحنی روی قطعه‌ای متشکل از چند دندانه می‌لغزاند و این لغزش تا انتهای مسیر سبب حرکت جزئی دندانه‌ها و بالاآمدن و قفل شدن آن‌ها با دندانه‌های قرقره می‌شود. تمام این اتفاقات، تنها در کسری از ثانیه رخ می‌دهد و سبب قفل‌شدن کمربند ایمنی و حفظ جان سرنشینان می‌شود.

با پیشرفت فناوری و مهندسی، نسل جدیدی از کمربندهای ایمنی تولید و در خودروهای امروزی به‌کار گرفته می‌شود. در این کمربندهای ایمنی، مکانیزمی کمکی به‌نام «پیش‌کشنده» سبب می‌شود با تشخیص تصادف، کمربند ایمنی دور بدن سرنشینان محکم‌تر شود.

کمربند ایمنی پیش‌کشنده
ایده‌ی ابداع سیستم پیش‌کشنده در کمربندهای ایمنی از آنجا شکل گرفت که گاهی تسمه‌ی کمربند محکم و بهینه دور بدن سرنشینان قرار نمی‌گیرد و به‌عبارت‌دیگر، تسمه اندکی خلاصی دارد که البته برای رفاه سرنشینان الزامی است. شل‌بودن اندک تسمه می‌تواند فاصله‌ی میان مرگ و زندگی را رقم بزند؛ به‌همین‌دلیل، مهندسان با ابداع مکانیزمی درست در لحظه‌ی تصادف کمربند ایمنی را تاحدممکن دور بدن سرنشینان محکم می‌کنند تا مطمئن شود از پرتاب افراد به‌سمت جلو جلوگیری خواهد شد.

سیستم پیش‌کشنده معمولا با همکاری مکانیزم‌های قفل‌شونده‌ عمل می‌کند. در‌حال‌حاضر، انواع مختلفی از مکانیزم‌های پیش‌کشنده استفاده می‌شوند. برخی از آن‌ها، تنها سبب چرخش قرقره و برخی سبب چرخش کل مکانیزم جمع‌کننده می‌شوند؛ با‌این‌حال، هدف همه‌ی آن‌ها تنگ‌ترکردن تسمه به دور بدن سرنشین است.

کمربند ایمنی پیش‌کشنده

اساس عملکرد سیستم پیش‌کشنده استفاده‌ی موتورهای الکتریکی سلونوییدی یا مواد پیروتکنیک برای ایجاد انفجار کنترل‌شده است. از میان آنچه گفته شد، مواد پیروتکنیک بیشتر به‌کار گرفته می‌شود؛ به‌همین‌دلیل، درادامه عملکرد آن را بررسی می‌کنیم. در این سیستم، سیلندر و پیستون حاوی مواد پیروتکنیک ضمن اتصال با قرقره‌ی اصلی کمربند ایمنی، ازطریق سیم‌هایی به واحد کنترل‌کننده‌ی کیسه‌های هوا متصل می‌شود. واحد کنترلی با تشخیص تصادف در کسری از ثانیه ابتدا با ارسال جریان الکتریکی به پیستون سیستم پیش‌کشنده سبب فعال‌شدن چاشنی و انفجار کنترل‌شده‌ی مواد پیروتکنیک می‌شود و پس‌از‌آن، سیگنال بازشدن کیسه‌های هوا را صادر می‌کند.

درون سیلندر سیستم پیش‌کشنده، مواد پیروتکنیک در محفظه‌ای ایمن منفجر و سبب حرکت سریع و ناگهانی پیستون می‌شود. روی پیستون دندانه‌هایی وجود دارد که با حرکت پیستون با دنده‌های روی قرقره درگیر و سبب حرکت آن و درنتیجه، محکم‌شدن تسمه‌ی کمربند می‌شوند. واضح است این سیستم درست مانند کیسه‌های هوا پس از فعال‌شدن باید به‌طورکلی تعویض شود تا دوباره استفاده‌شدنی شود.

محدودکننده‌ی نیرو
در تصادف‌های شدید که خودرو با سرعت بسیار زیاد دچار سانحه می‌شود، اینرسی سرنشینان بسیار زیاد است؛ درنتیجه باید نیروی بسیار بزرگی صرف غلبه بر اینرسی شود. این میزان از نیرو در این شرایط به آن معنی است که کمربند ایمنی برای حفظ سرنشین در جای خود باید نیروی زیادی به بدن او وارد کند. اندازه‌ی این نیرو به‌قدری است که در وضعیت خاص می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیر جسمی و حتی مرگ در پی داشته باشد. به‌همین‌دلیل، بعضی از کمربندهای ایمنی به مکانیزم‌هایی مجهز شده‌اند که می‌توانند حداکثر نیروی اعمالی کمربند ایمنی را کنترل کنند تا میزان آسیب‌های ناشی از بستن کمربند ایمنی به‌حداقل برسد.

تصادف با کمربند ایمنی

ایده‌ی اصلی محدودکننده‌ی نیرو آزادکردن طول بسیار کوتاهی از تسمه هنگام تصادف شدید است. ساده‌ترین راه دستیابی به این هدف تاکردن و دوخت طول کوتاهی از تسمه به‌شکلی است که با اعمال میزان نیرویی خاص، دوخت پاره و بخش تاشده از طول تسمه آزاد شود تا طول کمربند ایمنی اندکی افزایش یابد و درنتیجه، میزان حداکثر نیروی اعمالی به سرنشین کنترل شود.

در سیستم‌های پیشرفته‌تر، میله‌ای پیچشی در مکانیزم جمع‌کننده تعبیه می‌شود که با اعمال میزان معینی نیرو می‌تواند دچار پیچش شود. این میله به‌طورمستقیم از یک‌سو به مکانیزم قفل‌کننده‌ی کمربند ایمنی و از سوی دیگر به قرقره متصل است. هنگام تصادف شدید که اینرسی سرنشین نیروی زیادی به تسمه‌ی کمربند و درنتیجه به قرقره وارد می‌کند، میله‌ی پیچشی اندکی دچار پیچش می‌شود و مکانیزم قفل‌کننده را برای لحظه‌ای آزاد می‌کند. در این حالت، طول تسمه اندکی افزایش می‌یابد و حداکثر نیروی اعمالی به سرنشین کاهش می‌یابد.

مطلب مرتبط  چرا ماشین شتاب ندارد

منبع:zoomit.ir

  • پروانه بی پروا